De unge indtog Avedøre Gymnasium
Folkeskolens afgangselever skal snart til at beslutte sig for, hvor de vil læse videre - de kiggede nærmere på de mange muligheder på det lokale gymnasium
"Jeg har lært meget, og det har været sjovt." Sådan siger en af de elever, der har været på præsentationskursus på Avedøre Gymnasium. Mange af deltagerne fremhæver, at de har lært en masse, at det har været spændende, og at de er blevet positivt overrasket. Ligeledes bliver det fremhævet, at det har været værdifuldt at få et indblik i, hvordan det er at gå i gymnasiet. I uge 45 og 46 havde Avedøre Gymnasium besøg af 6 præsentationshold. Eleverne kom fra niende klasse i lokalområdet for at danne sig et indtryk af, hvad det vil sige at gå i gymnasiet, inden de snart skal beslutte, hvad de vil efter niende klasse. Eleverne kunne vælge mellem 3 forskellige projekter: Et naturvidenskabeligt projekt, et medieprojekt og et sprogligt projekt, der alle peger frem mod vores studieretninger. - Jeg fik et klart indblik i, hvad studieretningen indebærer, siger en af eleverne på det naturvidenskabelige hold, der byggede en varmluftsballon i fagene matematik, fysik og kemi. Holdet beskæftigede sig med emner som "Hvorfor kan den flyve?" Hvor meget kan den løfte? Se om teorien passer." Og det gjorde den faktisk, for ballonen kom op at flyve. "Det var rigtig hyggeligt at arbejde med projektet for vi lærte noget nyt" og "det var sjovt at lave selve ballonen", lyder nogle af kommentarerne fra eleverne. - Det har været super fedt, at vi måtte lave en film, og at vi måtte bruge det nye udstyr, siger en af eleverne på medieholdet, der producerede en mindre film i grupper. Eleverne planlagde, optog og redigerede en lille film. Desuden arbejdede de med interviewteknik, synopsis, storyboard og produktionsplan i fagene mediefag, samfundsfag og dansk. Medieholdet fik et rigtig godt kendskab til Avedøre Gymnasium for filmen skulle handle om skolen, så både rektor, lærere og elever måtte stille op til interviews og optagelser, hvor eleverne demonstrerede den teknik, de havde lært. - Det har været enormt positivt, at vi har fået lov til at arbejde selvstændigt og prøve en masse ting af. Det hjalp os til at give vores film et personligt præg, siger en af deltagerne. - Jeg har fået et godt øre for spansk og vil virkelig lære mere af sproget, siger en af deltagerne på det sproglige hold, der lavede en weblog i fagene dansk, engelsk, tysk, fransk og spansk. At arbejde med weblog var også nyt for lærerne på Avedøre Gymnasium, men elevernes kommentarer tyder på, at det var en succes, der bør gentages: - Jeg synes, lærerne havde lagt et godt program, og vi lavede nogle sjove ting. Det var ganske imponerende at opleve, at eleverne kunne skrive små digte på fransk og præsentere sig selv på spansk efter nogle få timers undervisning.. Mon ikke også at klasselærerne og skolevejlederne, der kom på besøg for at se, hvad deres elever havde præsteret, var imponerede?