Krig mod bilisterne

Det Grønne Råd foreslår oprettelse af en 40 km/t zone, som skal dække hele Hvidovre

Artiklens øverste billede
Finn Gerdes og Flemming "Quark" Hansen i snak inden afstemningen om Flemming Hansens optagelse i Det grønne råd.

l SGH, Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Hvidovre, ønsker gennem Det Grønne Råd, at stække bilisterne ved hjælp af kraftige fartbegrænsninger. I torsdags mødtes medlemmerne af Det Grønne Råd for første gang siden august. Finn Gerdes (S), bød velkommen på vegne af Teknisk Forvaltning, og han blev assisteret af Nina Thune, som er fast repræsentant i Rådet for kommunen samt den til lejligheden indbudte Miljø- og Forsyningschef, Carsten Raad Petersen. Nyt medlem Første punkt på dagsordenen var afstemning om optagelse af et nyt medlem i Rådet. Den opstillede var Flemming "Quark" Hansen fra Quarkcentret, som enstemmigt blev valgt ind som repræsentant for Friluftsrådet. Friluftsrådet repræsenterer 91 forskellige foreninger i Danmark, der består af bla. jægerforbundet, Dansk Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forening. Hvad vil du bruge Rådet til? - Jamen jeg vil gerne, som naturvejleder i kommunen, være med i Det Grønne Råd som ideskaber for politikerne, siger Flemming Hansen, men jeg og Rådet kan i sagens natur kun være tænketank og komme med forslag og retningslinier. Hvorfor blev du mon ikke udspurgt om Friluftsrådet, som du jo repræsenterer? - Det undrer jeg mig også over, griner Flemming Hansen, men måske kender medlemmerne det allerede... Orientering fra Teknisk Forvaltning Miljø- og Forsyningschef, Carsten Raad Petersen gennemgik derpå emnet, Hvidovre som grøn kommune, og kom blandt andet ind på miljø, energi, vand, kloak, renovation, jord og grundvand. Derefter blev Rådets medlemmer enige om at drøfte visioner for miljøet: -Plantning af flere vejtræer. -En ny Genbrugscentral eller eventuelt et samarbejde med genbrugssiden på nettet, www.genbrugsvarer.dk. -Privat papsortering, hvilket kom ind under kildesortering. -Væk med pesticiderne. -Hvidovre Havn, som en havn for alle. -Bland bolig og erhverv i byggeriet. -Et ønske om en bedre kommunikation med kommunen - og så det kontroversielle forslag fra Anders Aalund, SGH: 40 km/t i hele Hvidovre. Anders Aalunds forslag vant gehør i forsamlingen, som derefter gav sig til at debattere trafikpolitiske indgreb på Amtsvejene: Gammel Køge Landevej blev foreslået indsnævret til kun 2-spor ligesom Avedøre Havnevej ønskedes fartbegrænset yderligere. Finn Gerdes tog ordet og manede til besindighed: - Jeg kan ikke forestille mig sådanne tiltag, fordi de pågældende strækninger er vigtige gennemfartsveje til København. Og jeg vil bede Rådets medlemmer huske på, at det altså er politiet, som har det sidste ord i færdselssager. Det fik flere medlemmer af Rådet til at foreslå, at kommunen bare skulle gå i gang med vejarbejdet, så kunne godkendelsen fra Amtet og politiet vel komme bagefter.... Ja ja, mennesker mødes og meninger brydes - Det grønne råd lever i bedste velgående, og selvom Rådet kan chokere ind imellem, blev mødet forleden generelt meget bedre end det sidste i august, hvilket Teknisk Forvaltning også gav udtryk for. jr

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.