Den rigtige Punto

Jørli Petersen prøvekører Fiat Grande Punto 1,3 Multijet 5d til 197.999 kr.

Artiklens øverste billede
Italienerne er helt pjattede med dieselbiler, så det er ikke nogen overraskelse, at den helt rigtige Fiat Grande Punto er udstyret med dieselmotor.

Italienerne er ikke ene om at være helt pjattede med die-selbiler. Så snart vi er syd for den danske grænse, begynder andelen af dieselmotorer at stige voldsomt. Selv i Tyskland er man kommet over halvdelen af vejen til fordel for diesel, og i Østrig har man i flere år solgt to dieselbiler, hver gang man solgte en bil med benzinmotor. Når stemningen er til fordel for diesel, er vi kommet lidt tættere på det mest velassorterede motorprogram til den nye Punto, for Grande Punto fås med en hel stribe dieselmotorer, mens det kniber med benzinmotorerne. Vi har tidligere været lidt efter Fiat med den billigste Grande Punto, som kører med 1,2 liters benzinmotor. Vi har kaldt motoren for lige det mindste af det mindste, for Grande Punto har taget på i vægt, samtidig med at den er blevet betydeligt større, og når mere end halvdelen af alle Puntokøbere først og fremmest vil have diesel, er det måske tilladeligt, at Fiat har brugt det mest af tiden på at få den side af sagen i orden. Den bedste mini Og i orden, det er Grande Punto diesel. Mindste udgave er en 1,25 liters diesel, der fås under betegnelsen Multijet. De åbenlyse svagheder, som den mindste benzinmotor med lidt mere end 60 heste fra 1,2-motoren byder på, er helt væk, så snart motoren stiger et par kubik og skifter brændstof fra den lette benzin til den tungere og mere energirige diesel. Vi har flere gange udtrykt begejstring over Fiats minidiesel. Vi har kaldt den en af tidens bedste små dieselmotorer om ikke den bedste. Den klarer opgaven til UG i den noget større Doblo, der har et betydeligt større frontareal og må veje noget mere. Det er derfor slet ikke uventet, at Grande Punto med den mindste dieselmotor er den helt rigtige model. Så kan vi bare sidde og ærgre os her i Danmark, hvor afgifterne gør dieselmotoren noget dyrere, så problemet med Grande Punto er det helt traditionelle. Skal man så ofre den dyre motor og håbe på at tjene pengene hjem igen i lavere udgifter til brændstof? Her kniber det for Fiat, for dels er Punto 1,2 en ganske økonomisk motor, der kører pænt langt på literen, samtidig med Fiat er lidt dyrere med deres dieselmotorer. Derfor er Punto diesel aldrig slået an for alvor i Danmark. Bilen har ikke været attraktiv nok på prisen. Det har været vanskeligt at få regnestykket til at hænge sammen, og selv om man medregner en noget højere værdi som brugt bil, er det fristende at vælge Punto med benzinmotor. Fiats nye stil Den nye udgave af Punto er 17 centimeter længere end forgængeren, der fortsat er i produktion. Akselafstanden er kun blevet fem centimeter større, så det meste er større udhæng over akslerne, men der er meget mere plads i Grande Punto, især på bagsædet, hvor Punto er så stor, at bilen bør købes i 5-dørs udgaven, ene og alene fordi det er blevet ganske svært at komme om på bagsædet i en 3-dørs. Det smarte på den nye Punto er også et plus. Der er bedre materialer og bedre finish, så det eneste minus, vi har til Punto, er undervognens opsætning. Fiat har satset for meget på komfort og for lidt på de klassiske italienske køreegenskaber. Bilen krænger for meget, og servostyringen er for voldsom, men der er også plusser til sikkerheden. Punto har fået fem stjerner af Euro NCAP, selv om den sidste stjerne kun er kommer i hus takket være selealarmer, og så er det lidt kedeligt, at ESP er ekstraudstyr på de fleste modeller. Den samlede vurdering af Grande Punto med 1,3 eller 1,25 liters dieselmotor er, at motoren er den helt rigtige. Denne lille perlemotor trækker bare, uanset hvor mange mennesker der er i bilen. Vi har en fornemmelse af, at Fiat har glemt at fortælle motoren, at den ikke er større, end den er. Vi giver pluspoint til indretning og rummelighed. Vi er tilmed mere end tilfredse med bilens funktion og brugsværdi, men vi er også en smule kede af Fiats nye stil. Vi savner kort sagt de egenskaber, som har været kendetegnende for Fiat i snart mange år. En Fiat har altid haft en god portion køreglæde, uanset hvor dyr eller billig den var, men det kan vi ikke rigtigt finde i den nye Grande Punto. Vi er ikke helt sikre på, hvad det er, Fiat vil med den nye type bil, for Punto er ikke den første med den køremåde. Første bil var Stilo, og efter vores mening satser Fiat for ensidigt på komfort og for lidt på de gamle dyder.(LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.