Party i Rio
Jørli Petersen prøvekører Kia Rio 1,4 5d til 134.999 kr.
Den nye Kia Rio er en nogenlunde smart 5-dørs familiebil, der bejler til de mennesker, som også kan finde på at købe en Peugeot 207 eller en Skoda Fabia. Selv om bilen er ny, har Kia heldigvis ikke lavet dramatisk om på deres prispolitik. Den nye Kia Rio koster 135.000 kr. før levering, og efter test bliver vi nødt til at indrømme, at det er en rigtig god pris. Alle basale behov for de fleste bilister kan opfyldes i en Rio, så man får rigtig meget bil for pengene. Et af bilmærkets store svagheder, den passive sikkerhed, har også fået et pæn forbedring ved modelskiftet. Den nye Kia Rio fik fire respektable stjerner hos Euro NCAP. Det blev til 28 point, som er den gyldne middelvej for 4-stjernede biler. Hermed er Kia Rio kommet med i det fine selskab og er dermed en bil, som vi giver en sikkerhedsmæssig anbefaling. Der er seks airbags i den nye Rio, men skal vi finde et minus, er det mangel på ESP som standardudstyr. Det kan fås, men Kia forlanger svimlende 10.000 kr. for ESP, og det er alt, alt for dyrt. Den nye Rio adskiller sig markant fra forgængeren på de fleste områder. Før var Rio en bil med et ganske stort bagagerum og begrænset plads i kabinen. Dagens Rio har fået mindre plads til bagage, men noget mere plads i kabinen. Der er god siddehøjde på bagsædet, og voksne mennesker med lange ben kan opholde sig på bagsædet, hvis ikke turen er alt for lang, men direkte sammenlignet med konkurrenterne er der ganske god plads i Rio, der er født som 5-dørs bil og dermed er en bil med maksimal brugsvenlighed. På forsæderne har man det rigtig godt. Vi kunne ikke undgå at bemærke, at der er gjort mere ud af bilens indre. Både samlekvalitet, valg af materialer og sæder er et hak bedre end tidligere. Førersædet kan reguleres og finindstilles i højden. Rattet kan kun reguleres i højden, men det vil være muligt for de fleste at finde en god kørestilling. Mere stabil Den nye Rio får også et plus for forbedrede køreegenskaber. Den gamle Rio havde en ganske blød undervogn, der gav dårlig stabilitet, men alt det har Kia fået rettet. Opsætning af undervognen er helt anderledes, og kombineret med ni centimeter større akselafstand og en totallængde, der er 23 centimeter kortere end tidligere, har den nye Rio fået helt respektable køreegenskaber. Den nye Rio kan ikke fange så meget sidevind. Der er mindre udhæng over bagakslen, og den mere faste undervogn giver både forbedret komfort, men også den retningsstabilitet, som var et stort minus på den tidligere model. I den nye Rio kan man køre hurtig motorvejskørsel uden hele tiden at skulle være over bilen med små korrektioner, og den nye type undervogn giver også pæne resultater i de traditionelle undvigemanøvrer. Kia er kommet tæt på en typisk europæisk undervogn, men der mangler lige det sidste. Koreanerne har endnu ikke den fingerspidsfornemmelse, som findes hos mange europæiske bilmærker. Afstemning mellem fjedre og støddæmpere mangler den sidste halve procent. Det kniber med at snuppe de små bump og huller i vejbanen, og kører man over en lidt stor bule i vejbanen, slår den tydeligt igennem i kabinen. Frit valg Kia giver frit valg, når det gælder farver til Rio, men ikke på motor. Indtil videre fås Rio kun med 1,4 liters motor på 97 hk, som gør det rigtigt pænt. Der er rigeligt med motorkraft over et bredt omdrejningsområde. Totalgearingen er ikke for høj, og støjniveauet er ikke for påtrængende, men vi kunne godt drømme om et lidt mere præcist gearskifte. Flere gange kom der grimme lyde fra gearkassen, da vi forsøgte med bakgear. Benzinforbruget siger officielt 16,1 kilometer per liter. Vi havde et forbrug, der lå lige under 14 kilometer, så også på det punkt er Rio ganske almindelig, men hvis vi går til det mere ualmindelige, skal det handle om garanti. Kia har i dag tidens bedste garanti. Fuld fabriksgaranti i tre år, uanset hvor mange kilometer man kører. Det er bevis på, at Kia tør stå inde for deres produkt, men når det er sagt, bliver vi også nødt til at se på rustgarantien. Seks års garanti mod gennemtæring er lidt for lidt, og så slutter vi, som vi startede, – med prisen. Man får masser af bil for 135.000 kr., men prisen holder kun, hvis bilen er hvid. Vil man have en anden farve, koster det 5.000 kr. ekstra og inkluderer metallak.(LNB)