Småbørn går også "i skole"
Første år med læreplaner for 0-6 års institutionerne i Hvidovre Kommune
Dagplejebørn i Hvidovre skal også lære noget, mente byrådet, der for et år siden indførte læreplaner for 0-6 års daginstitutionerne - inklusive dagplejen. Formålet er at give børnene rum for både leg, læring og udvikling. I løbet af læreplanernes debut-år er det blevet klart, at både medarbejdere, daginstitutionernes ledere og forældrebestyrelserne har brug for mere viden om, hvordan man arbejder med læreplaner. Det vil der blive rådet bod på under forskellige former i løbet af 2006 - bl.a. i samarbejde med Center for Videregående Uddannelse i Storkøbenhavn. Bag arbejdet med at indføre læreplanerne ligger de fem værdier: Udvikling, Sundhed, Anerkendelse, Livsglæde og Nærvær - værdier, som Hvidovre Dagpleje har formuleret sit læringssyn udfra. I det syn - og dermed som grundlag for dagplejernes arbejde med børnene - indgår bl.a. at læring bygger på lyst og behovet for at lære nyt, at barnet er medskaber af sin egen læring, og at denne læring kommer i spil, når voksne giver plads til barnets egen fantasi og nysgerrighed. At barnet vokser af succeser, af at blive set, hørt og forstået. At læring sker i et gensidigt samspil, og at den voksne altid er ansvarlig for relationen og stemningen i samværet. At læring og personlighedsdannelse for de 0-3 årige går gennem kroppen. Og at det altafgørende for læring er at barnet får støtte til sin udvikling. Struktur fra start Fra begyndelsen har Hvidovre Kommune valgt en struktureret fremgangsmåde. Da læreplanerne skulle sættes i værk, blev alle dagplejere, pædagoger og medhjælpere fra daginstitutioner og dagplejen sendt på kursus i to dage. På kurset trænede de alle at fokusere på læringen, og derefter mødtes de et par måneder efter til en opfølgningsdag. Målet var at definere et læringssyn på hvert enkelt område. Metoden var analyser af læringssituationer. Alle deltagerne fik til opgave at analysere læringseksempler efter et skema med fem punkter. Først barnets perspektiv: hvad oplevede barnet, og hvad lærte det; den voksnes perspektiv, hvad var intentionen for den voksne; og medlæringen, hvad lærte barnet af situationen udover det planlagte. Desuden skulle dagplejerne reflektere over forløbet, spørge sig selv hvad hun gjorde godt i situationen, og hvad der kunne gøres bedre. Og endelig skulle de uddrage en generel læringsforståelse: hvordan ser vi i dagplejen læring ud fra det. Dagplejeren kunne frit vælge, om hun som udgangspunkt for sin analyse i prosatekst ville beskrive en oplevelse med et barn, tage et billede af barnet i en læringssituation eller optage barnet og samspillet på video. I alle tre tilfælde skulle dagplejeren derefter analysere læringssituationen og eksemplet ud fra de fem beskrevne analysepunkter og bredt ud på de seks temaer i læreplanen, nemlig personlighedsudvikling, sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, naturen og naturfænomener og kulturelle udtryksformer og værdier. Her i april vil en rapport over det første år med 0-6 års læreplaner blive forelagt Socialudvalget. Arbejdet med de pædagogiske læreplaner fortsætter indtil udgangen af 2007. terf