Vind eller forsvind

Jørli Petersen prøvekører Fiat Grande Punto 5d til 145.999 kr.

Artiklens øverste billede
Fiat Grande Punto er en smart og rummelig bil, men 1,2-motoren er i underkanten til den efterhånden ganske store bil, servostyringen er lovlig voldsom, og undervognen er ganske blødt afstemt.

Betegnelsen krise har klæbet til Fiat de seneste år. Det blev ikke bedre, da General Motors betalte et stort milliardbeløb for at komme ud af de forpligtigelser, man havde over for Fiat. Det italienske bilmærke har sendt den ene fiasko efter den anden på markedet. En af de biler, der slet ikke lever op til forventningerne, er den nuværende Stilo, men nu satser Fiat på det, de er bedst til, en lille bil i den populære prisklasse, selv om både bilens ydre mål og navn siger noget helt andet. Den nye Punto Grande er bilen, der skal vende Fiat-skuden, og den nye Punto er kort sagt en vind eller forsvind-bil. Hvis Grande Punto ikke lever op til forventningerne, kan Fiat havne i en ganske alvorlig krise. Den store Punto Den gamle model Punto går ikke ud af produktion, og det er måske en klog disposition af Fiat, for Punto Grande er meget større end den gamle Punto. Bilen er forlænget med 17 centimeter, men akselafstanden er kun blevet fem centimeter større. Betegnelsen Grande er hovedsageligt hentet med større udhæng over akslerne, og den nye Punto er både stor og rummelig. Der er meget mere plads inde i bilen. Især er der stor forbedring på bagsædet, hvor Punto Grande er en fuldgod konkurrent til biler som Swift og Fox. Punto Grande er så stor, at vi må anbefale bilen i 5-dørs udgave, for det er ikke helt let at komme om på bagsædet i en 3-dørs. Den store Punto er en meget stor bil, men den taber til Renault Clio, selv om Punto Grande er fem centimeter længere. Clio III har en længere akselafstand, og derfor kan kabinen gøres endnu større med endnu mere benplads, mens der er nogenlunde dødt løb i bagagerummet, men igen med et lille plus til den nye Clio. Smart komfort Punto Grandes store fortrin er foruden god plads til de fleste et rigtigt smart design. Fronten på den nye Punto ser ud til at være hentet direkte fra Maserati Coupe GT, og indvendigt er der kælet mere for detaljerne, også materialevalget har fået et tydeligt løft. Der er generelt bedre finish, men bag rattet er der ikke de store overraskelser. 1,2-motoren har fået fem ekstra heste, men det føles ikke af ret meget. Fiat 1,2 motor med otte ventiler har ikke meget kraftoverskud. Man skal bruge rigtig god tid til en overhaling, og bilens undervogn giver ikke plus-point til den store Punto. Fiat har brugt lidt af den samme opskrift, som man benytter på Stilo. Der satses først og fremmest på komfort, undervognen er afstemt for blødt, bilen krænger lidt mere end andre i denne klasse, og det er især et rigeligt blødt baghjulsophæng, der trækker ned. Høj sikkerhed Den nye Punto Grande er testet af Euro NCAP, og det officielle resultat er 33 point eller fem stjerner, men uden selealarmer er bilen kun til fire stjerner eller 31 point. Selv om det er glædeligt med et flot resultat fra Fiat, er Punto Grande på linje med Clio III og kun en anelse bedre end Suzuki Swift og måske VW Fox. Desværre skal man op i højere udstyr, før ESP bliver standard. ESP er ekstraudstyr på de fleste modeller, og så viser erfaringen, at sikkerhed bliver valgt fra hos køberne. Servostyringen er vi heller ikke så vilde med. Den er alt for voldsom. Man har ikke tilstrækkelig føling med forhjulene, og den kraftige servo burde slet ikke være aktuel, for i Punto kan man trykke på en knap og øge servoeffekten under parkering. Vi savner den dynamik og køreglæde, som tidligere har kendetegnet Fiat og Punto. Vi kan ikke helt finde ud af, hvad det er, Fiat vil med den nye type bil. Man satser efter vores mening for ensidigt på komfort, mens man sælger ud af de gamle dyder. Rustgarantien på otte år er også i underkanten af det, man kan forvente på en euro-pæisk bil, så Fiat har stadig noget at arbejde med. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.