Vreden mod gulplade-bilerne er uberettiget
Med næsten usvigelig sikkerhed konkluderer vismændene i deres løbende rapporter at der skal drejes på skatteskruerne - og altid i opadgående retning. I sidste uge kom så endnu en vismandsrapport og her havde vismændene set sig vrede på den mere lempelige beskatning af biler med gule nummerplader. Vismændene har ret i én ting: Køber man en bil med gule nummerplader er der en forringet anvendelighed på grund af de manglende bagsæder. Desværre overser vismændene at den økonomiske fordel på anskaffelsesprisen sammenlignet med en tilsvarende model i personvognsudgave for den private bilist hurtigt bliver spist op af væsentlig højere afskrivning, da brugte biler med gule nummerplader har en langt mindre efterspørgsel en brugte personbiler. Grunden er meget forstålig: Har en varebil været i privat eje, vil en kommende brugtkøber ikke kunne fratrække momsen i sit firmaregnskab. Dertil kommer at staten for år tilbage indførte en afgift til danske bilister - nemlig over 5.000 kr. i årlig afgift for privatkørsel i en bil med gule nummerplader. Alt dette ved de danske bilister godt. Derfor er det også relativt få private bilister, der falder for fristelsen og køber bil på gule nummerplader. Dansk Bilagentur (DB) mener, at den lavere afgift kun gives til biler, der ikke findes som sedan. Det er DB ked af, da det i vid udstrækning kun kommer firhjulstrækkerne til gavn for den private bilist, da kassevogne som Ford Transit og VW Transporter næppe er attraktive, hvis man ikke har brug for et meget stort varerum? DB har "stor forståelse" for, at folk med et forholdsvist stort kørselsbehov også gerne vil have den komfort som miler i mellemklassen og opefter tilbyder. Derfor "beklager" DB også den store udbredelse af offroadere, da disse biltyper på grund af deres høje tyngdepunkt altid vil have ringere køreegenskaber end gænge personbiler, ligesom brændstof- forbruget for den biltype er urimeligt højt. På hvide nummerplader ses denne biltype da også sjældent, da andre velkørende biler - der efter de komplicerede afgiftregler er udelukket fra den lave gulpladebeskatning - byder sig til. Derfor ser DB også med tilfredshed at stadig flere personvognslignende typer godkendes til gule nummer- plader, bl.a. Opel Meriva OPC og VW Golf Plus. Nu mangler staten blot at få genindført de regler som gjaldt for deciderede stationcar's indtil 1977, hvor dagens storfavoritter hos de aktive bilister bør være biler som Volvo V70, BMW 5-Serie, Peugeot 407 og VW Passat. Biler der i stor udstrækning har kunder i de danske virksomheder. Her er en oplagt mulighed for at beholde afgifterne fra erhvervsbilisterne i den danske skattekasse - nu hvor muligheden for at køre i udenlandsk registreret firmabil er til stede.