Plus til Mazda

Jørli Petersen prøvekører Mazda 5 1,8 5-dørs til 267.952 kr.

Artiklens øverste billede
Mazda 5 har skydedør i begge sider. Den er ualmindelig praktisk indrettet, men den har samme svaghed som konkurrenterne. Det kniber med plads, hvis man absolut vil være syv personer i bilen.

Mazda 5 er på den ene side en meget spændende, praktisk og anderledes bil, og på den anden side velkendt. Mazda 5 er bygget på en Mazda 3-bund, motorerne er hentet hos den større Mazda 6, og den nye 5'er skal indtil videre fungere som afløser for både Premacy og Mazda MPV. Det sidste har den gjort godt. Mazda 5 blev nummer to ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2006, og uden sæder blev den Årets Varebil i Danmark 2006. Navnet 5 er måske mere betegnende end tilfældigt valgt. Bilen er en MPV i mellemklassen og kan indrettes med syv sæder, men hvis man absolut skal være syv i en Mazda 5, vil vi anbefale, at mindst to og gerne tre af passagererne er mindre end normalt. Som 7-personers MPV er bilen mest velegnet til transport af en familie med medlemmer i alle aldersgrupper, for midtersædet på det normale bagsæde er både fleksibelt, men også mindre end normalt, og der er begrænset siddehøjde i bagerste venstre sæde, hvor sikkerhedsselen til midterpladsen på sæderække to er monteret under en bule i loftet, der tager en del indvendig højde. Den begrænsede plads er ikke unormal for biler af denne type. De naturlige konkurrenter har samme svaghed i større eller mindre omfang, så mens Mazda selv kalder bilen for en 6+1, synes vi, det er mest fair at kalde bilen for en 2+2+1. Utallige løsninger Med en totallængde på 451 cm er Mazda 5 en mini-udgave af den ægte MPV. Når den sidste sæderække er i brug, er der meget lidt plads til bagage mellem bagsæde og bagklap. Det er igen noget helt typisk, så skal man køre med bagage, skal der foldes sæder væk efter mængden af bagage, men på det punkt er Mazda 5 ganske genial. Et lille hiv i en strop og et af bagsæderne er væk. Efter to hiv og tre sekunder har man et flot, stort bagagerum med normal plan bund. Omkring det normale bagsæde kan man blive helt svimmel, før man har talt sig frem til de mange kombinationsmuligheder, men den korte version er, at midtersædet i række to kan foldes væk, klappes ned og erstattes af armlæn eller et lille bord med kopholdere, som er gemt i ydersædernes indre. Alt i alt mange gode løsninger, men som sæde betragtet er det ikke det mest komfortable. Blandingsprodukt Mazda 5 er bygget på Mazda 3-bund, som er den samme som findes under Ford Focus, C-Max, Volvo 40 eller 50, men Mazda har forlænget bunden for at få plads til tre rækker sæder. Som noget usædvanligt er Mazda 5 forsynet med skydedøre i begge sider. Det er et meget stort plus, men vi giver også et plus til bilens køreegenskaber og dynamik. Den kører som en rigtig Mazda, og opsætning af bil samt motorprogram er Mazdas egne. Vurderet efter bilens type har vi kun lovord til bilens generelle køreegenskaber, og vi har for en gang skyld også lovord til den mindste motor i et modelprogram. Mazda har klogelig valgt en 1,8 motor, som gør det mere end pænt i Mazda 5, også når bilen er fuldt læsset. Vi er også meget begejstret for bilens generelle indretning, og Mazdas gode sæder stikker endnu engang tydeligt næsen frem. Man sidder rigtig godt i en Mazda. Også som varebil Vores bemærkninger om sædernes størrelse og den indbyggede komfort gælder kun for de 7-personers udgaver. I billigste version er der kun sæder til fem, og så er det kun midtersædet, der er lidt kritisk, men hvor tit er man fem personer i en bil? Langt det meste af tiden er man alene eller måske to, og set fra den synsvinkel er Mazda 5 en næsten genial bil. Indtil videre er Mazda ene om skydedøre i denne klasse, og så kan den nye 5'er også købes som varebil, hvis man kan nøjes med to sæder. Her er skydedøre et endnu større plus, men for den almindelige familie sætter vi også et stort plus ved bilens pris. Et rigtig godt køb til rundt regnet 270.000 kr. inkl. levering. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.