Miljørigtige veje med lavere omkostninger
Vejdirektoratet vil forbedre dårlige jordarter ved at blande kalk eller cement i, så man opnår et bæredygtigt materiale
l Mere miljørigtige veje, der holder længere og koster mindre. Sådan lyder Vejdirektoratets erfaringer med at blande kalk og cement i våd lerjord på to motorvejsprojekter. Det fremgår af Vejdirektoratets årsrapport for 2005, som netop er blevet offentliggjort. Våd lerjord har en dårlig bæreevne og bliver sædvanligvis gravet op og erstattet med grus, når Vejdirektoratet bygger en ny vej. Både miljømæssigt og økonomisk er det en belastning, hvis gruset samtidig skal transporteres over lange afstande. Vejdirektoratet ønsker at spare på grusressourcer og minimere unødig transport af vejbygningsmaterialer. Et alternativ er derfor at forbedre dårlige jordarter ved at blande kalk eller cement i, så man opnår et bæredygtigt materiale, som resten af vejkonstruktionen kan hvile på. I 2005 har Vejdirektoratet afprøvet denne teknik i forbindelse med motorvejsbyggeri på Fyn og Lolland og begge steder har man undgået at fjerne 30 cm lerjord og erstatte det med grus. En anden fordel ved kalk- og cement-stabilisering er, at man opnår ret stive vejopbygninger med god bæreevne. Det forventes at give vejen en længere levetid, og dermed reducere omkostninger for Vejdirektoratet og for trafikanter, fordi slidlagene ikke skal skiftes ud så tit. - Erfaringerne fra Fyn og Lolland viser, at der er sund fornuft og gode fremtidsperspektiver for samfundet i at udnytte de jordtyper, vi ellers bare graver op og kører væk. Vejdirektoratet vil derfor i de kommende år videreudvikle denne teknik for at bygge endnu bedre veje på en billigere og mere miljørigtig måde, siger Vejdirektoratets direktør, Henning Christiansen. Årsrapporten viser også andre områder, hvor Vejdirektoratet er i hastig udvikling. Det gælder blandet andet trafikantinformationen. I 2005 steg antallet af besøgende på trafikkens hjemmeside til 4,5 mio. Dette var en stigning på 45% i forhold til året før. I 2006har der allerede været mere end 2,4 mio. besøg på trafikken.dk indtil nu, hvilket svarer til 55 % af besøgene i 2005.For fremover at sikre brugerne adgang til aktuel trafikinformation har Vejdirektoratet udvidet med langt kraftigere internetforbindelser til direktoratets netsteder. Samtidig er der udviklet en facilitet, som gør det muligt at have mange flere brugere samtidigt på hjemmesiden med langt kraftigere internetforbindelser. Den store udfordring for Vejdirektoratet i 2006 er forberedelserne til kommunalreformen den 1. januar 2007. Som led i kommunalreformen overtager Vejdirektoratet fra den dato 2000 kilometer af amternes veje og omkring 400 medarbejdere, der i dag er ansat i amternes vejafdelinger. - Målet er fortsat, at borgerne ikke skal mærke forskel på, om det er en amtsvej eller en statsvej og samtidig skaber vi med seks regionale vejcentre en mere lokal adgang til Vejdirektoratet for borgere, kommuner, erhvervsliv og andre, siger Henning Christiansen.