Facelift til Årets Bil 2004
Mazda3
Mazda3 blev Årets Bil i Danmark 2004, og nu har den velkørende japaner fået det traditionelle facelift, som finder sted midtvejs i en bilmodels levetid. Som det var tilfældet, da Mazda6 blev faceliftet, skal man se usædvanligt godt efter for at se, om en Mazda3 er af den nye aftapning, eller om den er af lidt ældre dato. De udvendige ændringer er få og meget små. Det handler om lidt ved kølergitteret og lidt ved baglygterne, så de store ændringer findes gemt i selve bilen. Man skal desværre køre i den nye udgave af Mazda3, for at opdage den ganske store forskel fra gammel til ny 3'er. Kort fortalt ligner ny og gamle Mazda3 hinanden, men den nye udgave er en meget bedre bil. En af to helt afgørende ændringer på Mazda3 handler om komfort. Den nuværende 3'er har generelt fået gode anmeldelser, men de små torne har handlet om rullestøj fra hjul og dæk samt en lidt rå motorlyd. Alt dette er væk. Uanset hvilken motor, der ligger i den nye Mazda3, er støj fra motorrummet meget begrænset. Mazda har valgt nye dæk til bilen, men de har også set på lydisolering generelt. Der er med garanti lidt andre gummidutter rundt omkring ved hjulophængene, og det totale indtryk er ualmindeligt positivt. Mazda3 har altid været fremhævet for sine gode køreegenskaber, og det gælder også for den nye model. Små snoede veje i bjergrigt terræn er rent guf for Mazda3. Hele opsætningen af undervogn og styretøj fungerer aldeles fremragende, og så vil vi også fremhæve den lille Mazda3 med 1,4 motor, som er meget bedre, end man skulle tro. Priserne er også fornemme. 1,4-modellen koster fra 206.000 kr., mens man skal af med 231.000 kr. for en 1,6'er. (LNB)