Miljøvenlig luksus
Jørli Petersen prøvekører Lexus GS 450h til 1.214.381 kr.
Lexus GS er i forvejen en af tidens mest avancerede biler, men nu er alt det tekniske med automatisk kontrastyring og afstandsradar tilføjet Toyotas hybridteknologi, og når man gør sådan, svarer statens høje bilafgifter igen med fuld musik. Prisen starter lidt over 1,2 millioner danske kroner, og den ekstra miljøbesparende teknik er ikke med til at gøre bilen billigere. Alligevel er det en kendsgerning, at Toyota har succes med deres hybridbiler. De bliver nærmest revet ned fra hylderne, så hurtigt de kan bygges, og som ugens testbil antyder, starter Toyota fra toppen. Man starter der, hvor der er størst besparelse på benzinforbruget, og foruden den form for logik rammer man også de bilkøbere, som både har vilje og ikke mindst råd til at købe en lidt dyrere bil. Kendt fra Prius Teknikken i den nye GS 450h er kendt fra biler som RX 450h og ikke mindst Toyota Prius, som Toyota forsøgte at sælge i Danmark. Mellem benzinmotor og gearkasse er der indsat en elektrisk enhed, som både er startmotor, generator og motor. Benzinmotoren i GS 450h er en 3,5 liters V6 med 296 hk og 368 Nm, mens elmotoren kan lægge 200 hk og 275 Nm, og fordi de to motortyper har hver sin fordel, hvor den ene motor har sin svaghed, har den anden sin styrke, giver det et forbløffende resultat, som i sandhed er en limousine værdig. Som andre moderne hybridbiler skal den store GS 450h ikke sættes til stikkontakten. Batteriet, der er placeret over bagakslen, lades automatisk under kørsel, opladning sker ved enhver form for påløb og nedbremsning, den bevægelsesenergi, der går til spilde i en almindelig personbil, omsættes til ladestrøm, som så kan bruges, når bilen sætter i gang eller skal accelerere. Benzinmotoren kan også lade batteriet direkte under kørsel, og det er en pudsig fornemmelse at trykke på startknappen i en stor limousine, og det eneste man får, er lys i en grøn lampe. Det betyder, at bilen er klar til at køre, og den første del af køreturen kører bilen som ren el-bil. Vi oplevede, at fodgængere blev forskrækkede ved det lokale indkøbscenter. Pludselig kom en stor limousine trillende uden den mindste lyd, for GS 450h kan i perioder også køre ren el-drift i byerne, og motoren starter først, når det er nødvendigt. Besparelse Alt sker umærkeligt og helt uden rystelser, støjniveauet i GS 450h er så lavt, som det vist kan blive i en bil i 2006, og selv om teknikken er på højeste niveau, er det absolut ikke kedeligt at køre hybrid-Lexus. Når alle motorer arbejder på fuld tryk, kan bilen samlet præstere 340 hk, og det giver en 0-100 tid på 5,9 sekund, mens topfarten er opgivet til 250 km/t, og det skal nok passe, at den store limousine, som ikke må forveksles med en flyder, kan komme i nærheden af den opgivne topfart. Køreegenskaberne er generelt gode, undervognen er ikke for blødt sat op, servostyringen er tydeligt sat op til amerikanske købere, men det går an, og bremserne er mere end effektive. Der er masser af luksus i GS 450h, man sidder formidabelt både for og bag, men bagagerummet er en skuffelse. GS-modellen er i forvejen kendt for et minimalistisk bagagerum, og med batteripakken over bagakslen ryger der nok en bid af bagagepladsen, som er vanskelig at udnytte gennem den lille bagklap. Benzinforbruget oplyses til 12,5 km/l i gennemsnit, men hvis det skal passe, skal man fortrinsvis køre bykørsel, hvor elmotoren arbejder det meste af tiden. Her er der en mærkbar reduktion i benzinforbruget, mens der ikke er så mange dråber at spare på motorvejen. Som det er tilfældet med tidligere test af hybridbiler, er systemet effektivt. En hybridbil kører længere på literen, men hvor meget afhænger af den daglige kørsel. Det er ikke til at komme uden om, at vi har fat i en meget dyr bil, og selv om Lexus GS 450h på mange punkter er den mest lækre i luksusklassen, har den også den fordel, at den er meget diskret og helt fri for diverse fordomme. Lexus ligger også helt i top i diverse kvalitetstest, men alligevel har Lexus misforstået noget. Når øjnene løber ned over muligt ekstraudstyr som ekstra lækkert musikanlæg og navigationssysten, falder vi over to hverdagsting: metallak koster 13.000 kr., og noget så banalt som måtter i bilen koster over 1.000 kr. Helt ærligt. En Lexus til mere end 1,2 million har selvfølgelig metallak som en del af prisen. Og måtter i bilen! (LNB)