Familieguf
Jørli Petersen prøvekører Nissan Note 1,6 Visa 5d til 211.990 kr.
Når den typiske familiebil i Peugeot 207- og Polo-størrelse er lige det mindste, og MPV-bilen er for stor, kunne løsningen være en bil som Note, der er Nissans svar på en Renault Modus. Nissan mener, man har lavet en bil, som er den helt perfekte til en typisk familie, og vi må give Nissan ret et langt stykke ad vejen. Selv om idéen bag bilen er den samme, vil vi ikke sammenligne Nissan Note med Renault Modus. Konkurrenterne er i stedet biler som Skoda Roomster og Opel Meriva, som de seneste år har været biler, der ikke rigtigt kunne sammenlignes med nogen andre. Forstørret Renault Nissan Note er først og fremmest længere end Renault Modus. Næsten 30 centimeter, mens bredde og højde er nogenlunde det samme. De ekstra 30 centimeter i længden gør underværker inde i bilen. Der er næsten ufatteligt meget plads. En knap to meter høj person kan mageligt "sidde bag sig selv", samtidig med at der er rigeligt plads i højden. Selvfølgelig for denne type bil kan bagsædet rykkes frem og tilbage og foldes sammen. Der er dobbelt bund i bagagerummet, og hvis man har en 240 cm lang indkøbsliste, kan den ligge udstrakt i bilen, hvis man folder ryglænet på højre forsæde. Akselafstanden i forhold til både Meriva og Roomster er næsten den samme. Det er nogenlunde som en VW Golf, og akselafstanden er så stor, at man har god stabilitet på landevejen. Det er lykkedes for Nissan at lave en bil med overraskende gode køreegenskaber, vurderet efter bilens type. God, præcis styring, en anelse understyrende, men også en lidt fast undervogn, som er med til at give de gode køreegenskaber, men den faste undervogn betyder også, at huller og bump slår noget igennem fra baghjulene, men generelt er der ganske mange plusser til den familievenlige Note. Renault-maskiner Motorprogrammet i Nissan Note starter med en 1,4 liters med 88 hk. Næste trin er Renaults kendte 1,6 liters med 110 hk, mens de to dieselmotorer også er hentet hos Renault. 1,4-motoren er nok til langt de fleste danske familier, men 1,6-udgaven med 110 hk er noget bedre, så hvis der skal være fest, kan vi godt anbefale 1,6'eren. Vi giver også plusser til designet på Note. Der er tale om en charmerende bil med en god portion personlighed. Fronten er en blanding af Nissan Micra og Murano, mens bagenden er præget af de meget store lygter, som løber hen over taget. Den indvendige funktion er mere end almindeligt gennemtænkt. Det er tydeligt, at Nissan er blevet en del af Renault-koncernen. Udviklingen er for en stor del fælles for de to mærker, og Renault har haft stor indflydelse på de indre kvaliteter. Foruden den meget fleksible kabine er der så mange små og store rum, kopholdere og aflæggepladser, at man skal sætte fantasien i sving for at udnytte dem alle. Vi har især lagt mærke til det meget store handskerum. Det er så stort, at det kan rumme størstedelen af en ramme sodavand i dåsestørrelse. Hvis man samtidig vælger Note med klimaanlæg, er der køling i det meget store rum, så hvorfor er Nissan Note ikke allerede blevet en landeplage? En del af forklaringen ligger i prisen. Nissan kom noget uheldigt fra start med den nye Note. Man begik den fejl at begynde at pille ved bilens sikkerhedsudstyr, og det er desværre stadig sådan, at man skal tilkøbe sikkerhed, hvis man er fristet af de billigste modeller. Man skal tilkøbe gardinairbags og aktive nakkestøtter. Dette udstyr hedder sikkerhedspakke et, mens sikkerhedspakke to og den helt rigtige pakke også har ESP, det elektroniske stabilitetssystem, som både kan forhindre større og mindre uheld, men også vil få indflydelse på bilens værdi som brugt, så uanset hvilken Note, der er i søgelyset, vil vi varmt anbefale bilen med alt i sikkerhedsudstyr. Merprisen for den fulde pakke er 10.250 kr., så en Note 1,6 kan fås for 225.000 kr. med levering, og det er trods alt ikke så tosset endda. Vi giver topkarakter til Nissan for den praktiske Note, der samtidig har rigtigt gode køreegenskaber og god garanti. Det er kun det med sikkerheden, der giver ridser i lakken. (LNB)