Ibiza med ny profil

Jørli Petersen prøvekører Seat Ibiza 1,4 d til 139.999 kr.

Artiklens øverste billede
Seat har givet den lille Ibiza et forsigtigt facelift, men den største nyhed er nye priser og nye grundmodeller. Tidligere kostede den billigste Ibiza 156.000 kr. med 3-cylindret motor, nu koster den 140.000 kr. med 4-cylindret 1,4 motor og fuld sikkerhedspakke.

Det er ikke verdens største facelift, man finder på den nye Seat Ibiza, men selv om de udvendige nyheder er ganske sparsomme, tøver Seat ikke med at kalde den næste Ibiza for ny, og lidt er der da om snakken. Seats påstand går på alt det tekniske, men vi ser også Ibiza på en anden måde. Nemlig som bilen til en dansk familie, og her kan man sætte en tyk streg under betegnelsen nyhed, ikke så meget for alt det med mekanik, men for bilens position i det hele taget. Med den nye Ibiza sendte Seat to væsentlige nye begreber på markedet. Seat ville igen være en betydende spiller på det danske marked. Man satte prisen markant ned på den nye model, og man stoppede ikke med det. Man fyrede også den omdiskuterede 3-cylindrede motor i den tidligere grundmodel, så Ibiza i dag står som en bedre og især billigere bil med en markant bedre grundmotor end tidligere. Den spanske skole Både ind- og udvendigt er der gennemført små stilmæssige ændringer. Ibiza ligger tættere på Altea og Toledo i design, men bag det spanske ydre er Ibiza stadig en variant af VW Polo, selv om Seat har udvidet modelprogram og finpudset alle modeller, så flest muligt kan få opfyldt deres ønsker og behov. I dag er Ibiza den mest solgte bilmodel i Spanien. Til dato er der fremstillet ikke færre end 3,5 million biler med navnet Ibiza. Den første Ibiza blev præsenteret i 1984, og både bil og kvalitet var lidt tvivlsom, men da VW købte Seat, kom der skub i udviklingen. Seat kunne pludselig læne sig op af den fælles udvikling i hele VW-koncernen. Man fik adgang til et omfattende udvalg af platforme og motorer, og de seneste år har Seat fået sin egen stil. Det er også godt nyt, at der er flere Ibiza-modeller at vælge imellem. Det danske motorprogram starter med en 4-cylindret 1,4 liters med 75 hk, og selv om samme motor fås både med 85 og 100 hk, er det den lille 75'er, der ligner den mest oplagte og populære model i Danmark Tilpasset undervogn Det særlige ved den nye Ibiza er den individuelle tilpasning af bilens undervogn. Billigste Ibiza har tilnavnet Reference. Der er en pæn mængde standardudstyr, herunder tovejs justerbart rat, højdejusterbare forsæder, elservo, den rigtige mængde airbags, og så er ESP blevet standardudstyr på alle udgaver af Ibiza, så sikkerheden helt i top er også en del af den nye Ibiza. Hvis man har lidt flere penge at bruge på en ny bil, kan man overveje næste variant med Stylance-udstyr. Her får man fartpilot, alufælge og lidt mere elektrisk hjælp til diverse indstillinger, og disse to biler deler opsætning af undervogn. Fra Sport-modellerne begynder Seat at stramme på undervognen. Man vælger kraftigere krængningsdæmpere, andre støddæmpere og fjedre, og bilens dæk går op i 16", men også bredere og i lavere profil. Undervognen stiger en grad i hårdhed i den nye FR, som nærmer sig en rigtig racer. Hjulene er nu 17", bredden er 225 og profilen nede på 40. Der kommer antispind og lidt sølvlakering på spejlene, mens topmodellen Cupra er strammet så kraftigt op, at den ikke er specielt behagelig på en normal, hullet dansk vintervej. Familiens Ibiza Der er således Ibiza til enhver smag og pengepung, men uanset hvordan vi vender og drejer Ibiza-programmet, bliver vi ved med at vælge yderpunkterne. En 1,4 liters med grundudstyr er både det logiske, rigtige og mest fornuftige, og vil man have mere, skal man gå efter en af topmodellerne, som er rigtigt forrygende. Den nye udgave af Ibiza er en typisk forhjulstrækker i bedste danske familieklasse. Den er let understyrende, men både dæk og opsætning af undervogn er så behagelige, at man godt kan bruge betegnelsen god komfort om Ibizas nye 1,4 liters basismodel, som vi rent ud sagt mener er så godt et bekendtskab, at vi ikke rigtige forstår, at danskerne ikke river bilen ned fra hylderne. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.