Barske Polo
Jørli Petersen prøvekører VW Polo Cross 1,6 til 255.998 kr.
Man tror næsten, det er løgn. En peppet Polo i friske farver og godt med styling fra off-roadafdelingen får prisen til at ringe i det røde felt. Næsten 256.000 kr. for en 1,6 liters VW Polo med 101 hk lyder som noget, der er alt, alt for dyrt, men tilsyneladende ikke for danskerne. Først valgte VW Danmark kun at tage 200 CrossPolo til landet, men de blev til forhandlernes store undren næs-ten revet ud af butikkerne, og det er meget værre i resten af Europa, hvor afgifterne ikke har nær så stor indflydelse på den endelig pris. Her går CrossPolo som varm brød. Hver anden VW Polo hedder noget med Cross, og den stryger ud af forretningen i alle mulige, friske farver, så noget tyder på, at VW har ramt plet. En bil behøver ikke at være noget særligt. Den skal bare se sådan ud og have et nogenlunde godt ry, så sælger bilen næsten sig selv. Frække hjul Fra pladsen bag rattet kan vi hurtigt rapportere, at der ikke er større overraskelser i denne variant af Polo. Den kører som en hvilken som helst anden Polo med samme maskine, og så er der alligevel en smule forskel. Den styrer lidt mere stramt og præcist. Ikke stramt, fordi det er tungt at dreje rattet, men fordi den reagerer mere prompte på små udslag, og bilen kører stort set derhen, hvor man peger med rattet. Forklaringen på den lille forbedring finder man i bilens hjul. Alle almindelige Polo-ejere kan man fordel styre en tur ned til nærmeste forhandler af 17" hjul og sætte 7,5 " brede fælge med 215/40ZR-17 dæk af anerkendt fabrikat på bilen, men lad nu være med at købe dæk, som man ikke har hørt om før. Det giver ikke samme overraskende gode resultat. Det er med dæk som med så meget andet. Man får hvad man betaler for, og vil man have en sjov og god køreoplevelse med en Polo, skal der også ordentligt gummi på bilen. Det er CrossPolo beviset på, så spar ikke de sidste skillinger. At bilen så er hævet med små syv centimeter i forhold til en almindelig Polo, spiller ingen rolle for bilens køre-egenskaber. Hold den på måtten Den større højde på bilen har heller ikke betydning for bilens egenskaber i terræn, for selv om navnet peger på kørsel væk fra asfalten, er det absolut ingen god ide. Selv om der er lidt ekstra beskyttelse ved skærmene og noget, der ligner forstærkninger, der løber ind under bilen, så hold bilen på måtten. Det vildeste, vi tør anbefale, er lidt græsplæne eller halvblød grusbelagt parkeringsplads. I bund og grund er en CrossPolo en helt almindelig Polo, der bare ser ud, så i stedet for det ydre design får man bedre forstand på bilen ved at studere det indre. Her finder man komfortable lædersæder, lækkert læderrat, mere udstyr, automatisk klimaanlæg og andet fra afdelingen for lækkerier, så efter et nærmere bekendt-skab med CrossPolo er vi landet midt mellem de berømte to stole. I bund og grund synes vi, bilen er dyr, nok også for dyr. Man kan få mange andre gode og spændende biler til de samme penge. På den anden side kan vi også godt se, hvad det er, der lokker, for CrossPolo er både frisk og frejdig, men så sandelig også anderledes. Hvis man "bare" vil have en Polo, skal man købe en Polo. Vil man have en sjov bil med lidt livsstil og signalværdi, og kører man kun sjældent mere end to i bilen, kan en Polo Cross godt være det helt rigtige valg. Om den er fornuftig, må man afgøre med sig selv. Men sød og sjov, det er den, selv om den er en helt almindelig VW Polo med lidt andre hjul, tagbøjler og en omgang frække skørter og indvendig komfort. (LNB)