Helt til verdens ende
Jørli Petersen prøvekører Kia Cerato 1,5 CRDi 5-dørs til 195.999 kr.
Indrømmet. Den mellemstore Kia Cerato er bestemt ikke verdens mest spændende bil, snarere tværtimod. Første gang man ser bilen, er det svært at skjule et diskret gab, og for at holde gang i samtalen spørger man så om bilens pris, og end ikke oplysningen om de 200.000 kr. kan få blodet til at rulle hurtigere. Indvendigt er der heller ikke nogen særlig grund til begejstring. Pulsen stiger ikke et kvart taktslag, efter man har gået bilen efter i sømmene, og vi må lidt uventet konstatere, at der absolut ikke er noget ophidsende ved en Kia Cerato. Det skulle da lige være det, der ligger i motorrummet! Kia og Hyundai har for kort tid siden løsladt en ny lille dieselmotor. Den er på 1,5 liter, og i modsætning til den tidligere 1,5 motor er den nye 1,5'er en helt normal motor med fire cylindre på rad og række. Første bekendtskab med den nye 1,5-motor fik vi i Hyundai Matrix, hvor motoren kort og godt overraskede, og så er vi naturligvis interesseret. Pulsen er ved at komme op i omdrejninger, for en 5-dørs hatchback i Golf-klassen med en lille dieselmotor til en pris under 200.000 kr. kan nok få begejstringen til at stige flere grader. Perle-maskine Danskernes interesse for de små, økonomiske dieselmotorer er for alvor blevet skærpet de sidste år. Nu hvor en liter benzin koster i nærheden af de 10 kroner, bliver de små dieselbiler endnu mere interessante. For nogen tid siden gik vi tæt på Toyota Corolla med 1,4 liters diesel. Kombinationen viste sig at være så god, at bilen er mere end brugbar til alle familiens gøremål, så hvis en Kia kan gøre det bare nogenlunde ligeså godt, er det en bil, som skal med i en købsovervejelse, selv om den er nok så kedelig. Vi går direkte til motoren, som endnu en gang overraskede meget positivt. Vi vil endda gå så langt som til at sige, at den nye 1,5-motor gør det bedre i Kia Cerato, end den gør det i Hyundai Matrix, og forskellen handler om bilens lydisolering og form. Der er mindre karrosseriplade, der kan sættes i svingning i Cerato, end der er i Matrix. Der er måske også lidt mere eller mere velplaceret isolering, og vi er ikke bange for at udnævne netop denne motor til en af de absolut bedste i den lille klasse, samtidig med at den har et par uventede fordele. Jeg overtog Cerato 1,5 diesel en kold vinterdag efter at have afleveret en Peugeot 307 med 1,6 liters 110 hk dieselmotor, og det motormæssige indtryk falder ud til fordel for Cerato. I Peugeot 307 var det også svært at holde en fornuftig temperatur i kabinen, mens der ikke var problemer i Kia Cerato. Varmesystemet i Cerato er mere effektivt, end det er i Peugeot 307. Varme på kolde vinterdage er et problem for små dieselmaskiner, som er så pokkers energieffektive, at de ikke har så meget overskudsvarme til opvarmning af kabinen. Den forskel kunne pege i retning af et lidt rigeligt brændstofforbrug i Cerato, men endnu en gang fik vi en behagelig overraskelse. ECE-snittet siger lidt mere end 20 kilometer på en liter, og almindelig daglig kørsel med blandet kørsel ligger tæt på det lovede. Det vil ikke være umuligt at opretholde et gennemsnit på 18 kilometer på en liter olie. Den nye koreanske dieselmaskine er en af de absolut bedste dieselmotorer i den lille klasse. På forbløffende få år har koreanerne lært dieselmotorens små hemmeligheder, men Kia har også fået styr på bilens totalgearing, som passer perfekt til alle former for brug. Lidt for blød Endnu en gang må vi konstatere, at undervognen på en koreansk bil er sat lidt for blødt. Det er ikke på nogen måde faretruende at komme i vanskeligheder, bilen reagerer nogenlunde, som den skal i kritiske situationer, der er bare mange, der gør det bedre. Vi kunne også godt drømme om lidt bedre siddekomfort. Sæderne er ikke de bedste, vi har haft ophold i. Der mangler lidt støtte i alle retninger, og så er selve sædet for tyndt og mangelfuldt. Man bliver meget hurtigt træt af at sidde i en Cerato, og så ville vi gerne have haft ESP som standardudstyr, men garantien er i top, og motoren! Den dur bare, og så kører den næsten til verdens ende på en tank olie. (LNB)