Pendlernes favorit

Jørli Petersen prøvekører Renault Clio III 1,6 Beatup 5d til 189.998 kr.

Artiklens øverste billede
Renault Clio III er meget større, end man skulle tro, men den er også særdeles komfortabel. Det er slet ikke noget minus, hvis man skal bruge den meget økonomiske Clio diesel som pendlerbil.

Der er ikke det mindste nedsættende i betegnelsen pendlerbil. Selv om det er en bil til det mere sure slid, den kendte og kedelige vej til og fra dagens arbejde, er det også en bil, der kan bruges til alt muligt andet, men når den nye Clio er udstyret med den mindste 1,5 liters dieselmotor, er det selvfølgelig økonomien, der sidder i højsædet. Det er dyrere at købe Clio med dieselmotor, og pengene skal tjenes hjem. Den holdning er udgangspunkt for langt de fleste, der har en bil med dieselmotor, og selv om synspunktet er så rigtigt, som det kan være, er dieselmotoren meget mere end ren økonomi. Det er også den bedste motor til langt de fleste biler, og vi tøver ikke mange øjeblikke med at anbefale diesel til Clio. Den er strikket utroligt godt sammen. Det er en fremragende dieselmotor, nok den bedste i den lille klasse lige her og nu, og så kører den rigtigt og helt ærligt langt på literen. Det er ingen kunst at trille længere end 20 kilometer på en liter olie, og hvis man kører kilometer nok, kan man selv gå i gang med regnestykket, men husk at en benzinbil ikke kører så langt, som det opgives på det glittede papir. På søndagstur Alt det med pendling var den sure del af bilens hverdag, men Clio kan også bruges til fest og fornøjelser. Foruden at være Car of the Year i Europa er det især komfort, plads og materialer, der falder i øjnene, og uanset om Clio er pendler- eller fornøjelsesbil, er det ingen skade til, at kørekomforten er rykket mere end en klasse op. Sammenlignet med den tidligere Clio, som stadig er i produktion og en rummelig og funktionel bil, er den nye Clio hele 17,4 cm længere. Akselafstanden er øget med 10 cm til 258 cm. Der er samme afstand mellem for- og baghjul som på VW Golf, så man behøver ikke at tænke småt med Clio. Afstanden mellem for- og bagsæde i Clio III er forlænget betydeligt. Der er bunkevis af plads på bagsædet. Man kan sidde med benene over kors med en normal størrelse chauffør forrest i bilen, og der er masser af plads både til hoved og albuer. Bagagerummet er også forbedret. Med 288 liter er indholdet øget med 33 liter, og Renault har ikke brugt lumske kneb for at få plads. Der ligger stadig et rigtigt reservehjul gemt under bilen. Stjerner og vægt Både plast- og stofmaterialer er bedre end nogensinde. Instrumenteringen er, som den bør være, og sikkerheden er i top. ESP er standard på alle modeller, og den nye Clio har enten seks eller helt op til otte airbags. Selv om man ikke har brug for en 5-dørs Clio, så lyt til et godt råd: Køb den alligevel. Den 3-dørs Clio har nogle uforskammede store døre, som kræver masser af plads, før man kan komme ud af bilen. I tilgift giver de også dårligere udsyn ved udkørsel fra T-kryds. Først skal man kikke forbi den person, der eventuelt sidder i højre forsæde, derefter skal man kikke forbi nakkestøtten, og endelig skal man forsøge at kikke forbi B-stolpen, som er placeret langt tilbage i en 3-dørs Clio. Den nye Clio har taget 133 kg på i vægt sammenlignet med Clio II. De 65 kg går til øget aktiv og passiv sikkerhed, 32 kg går til bedre materialer, mens hele 27 kg går til forbedret lyddæmpning, og der er næsten stille i Clio med den meget økonomiske maskine. Umiddelbart lyder det hele meget lyserødt og positivt. Er der slet ikke noget dårligt at sige om den nye Clio? Svaret er jo. Vi er ikke så glade for prisen. Clio ligger lidt vel rigeligt højt på prislisten, og selv om Clio har fem Euro NCAP-stjerner, mangler der også lidt komfortudstyr, blandt andet lidt air-condition, så inden vi har set os om, er prisen noget højere. Det kniber også lidt med bilens afstemning af undervogn og styring. Clio III har lidt voldsom servoeffekt, men der er sjovt nok forskel på styringen i de forskellige modeller. Heldigvis hører den lille Clio diesel til de bedste. Styringen kan føles en anelse følelsesløs eller vattet i midterposition. Man kunne godt drømme om lidt mere føling med de styrende hjul, men totalindtrykket er langt fra ødelagt. Clio III er en rigtig god bil. Meget praktisk og velfungerende, meget mere plads end man forventer, og med dieselmaskinen får man prikket over det berømte i. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.