Audis gigant

Jørli Petersen prøvekører Audi Q7 3,0 TDI Van 375.000 kr. ekskl. moms

Artiklens øverste billede
Audi Q7 i sit rette element ude på landet, hvor der er plads nok. Man skal nemlig se sig godt for, når bilen skal parkeres ved butikscentret. Med spejlene ude rager en Q7 ud over de hvide striber, så det er svært at finde en parkeringsplads, hvor man samtidig kan komme ud af bilen.

Audis svar på Porsche Cayenne og VW Touareg hedder Q7, men selv om bilerne burde være i familie, kunne man fristes til at tro, at Audi også har skævet til Hummer, før de satte sig til tegnebordet. Q7 er nemlig ikke kun stor. Den er rigtig stor. Med en længde på næsten 510 cm, en bredde på lige under to meter og en højde på 174 cm kan man godt få øje på en Q7 ved indkøbscentret, og ud over størrelsen vejer giganten mindst 2240 kg i tom tilstand, så vi taler om godt 2500 kg med lidt mennesker og brændstof. Det er mange kilo, der skal sættes i bevægelse af den 3-liters dieselmotor med efternavnet TDI, selv om den ikke er en ægte TDI i oprindelig VW forstand. Motoren er en common-rail diesel, for VW-koncernen følger nu samme vej som de fleste andre. Fremtidens diesel er common-rail hos Audi, Seat, Skoda og VW. Selv om der er to motorer at vælge mellem, er det den 3-liters TDI med partikelfilter, der er interessant. Den 4,2 liters V8 benzin med 350 hk viser sig at være ganske tørstig. En hurtig motorvejsstrækning i det sydlige Tyskland på godt 100 km får nålen på tankmåleren til at synke urovækkende, selv om der er plads til 100 liter i tanken, mens man godt kan påstå, at Q7 er ganske økonomisk, størrelse og vægt taget i betragtning. Den nye V6 motor med 233 hk og 500 Nm er mere end tilstrækkelig til Q7. Vi er faktisk lidt imponeret over Q7 diesel, som virkelig har magt over tingene. Audis egen løsning Teknisk har Q7 et nogenlunde sammenligneligt motorprogram som Cayenne og Touareg i den lave ende, men for ikke at ligne den tyske familie alt for meget er Audi selvfølgelig nødt til at have noget specielt, og det specielle ved Q7 er 4-hjulstrækket. I modsætning til Cayenne og Touareg fås Q7 ikke med reduktionsgear. Der er ingen lav gearing til kørsel i terræn, og det er med vilje, understreger Audi. Q7 er en SUV, en bil til landevej og let kørsel i terræn, og det betyder Audis Quattro system til Q7. Efter normal Audi opskrift sender den langsliggende motor kræfterne bagud til det berømte Torsen-differentiale, men i enden af Torsen-differentialet har Audi sat et tandhjul, og fra tandhjulet løber en kæde, som trækker et tilsvarende tandhjul på en parallel aksel, der igen sender kræfterne frem til forhjulene, og det er en usædvanlig løsning. Et nærmere kik på kæden bekræftede vor mistanke. Det måtte være en ganske kraftig fyr, for det er mange kræfter, der skal lægges på kæden. Man kan bare tænke på bilens mulige totalvægt og de 500 Nm i drejningsmoment, der kan slippes løs, men kæden er både selvsmørende og solid, så mon ikke det går. Sporty SUV Audi ser stort på bilens egenskaber i terræn. Q7 skal ikke kunne kravle gennem muddergrøfter og op ad kraftige stigninger. Q7 skal kun kunne forcere store mængder sne til de populære skisportssteder, så Audi har lagt vægt på bilens køremåde, som trods bilens størrelse og vægt er en anelse sportslig. Standardbilen er med mekaniske fjedre. Som ekstraudstyr kan man få luftaffjedring, og hvis man har råd, kan vi anbefale den sidste løsning. Den giver lige det sidste pift i komfort, men det generelle indtryk af den nye Q7 er meget positivt. Man lægger ikke mærke til bilens høje vægt. Den er forbløffende adræt, styringen er ganske hurtig og præcis, 4-hjulstrækket med 60 procent træk på baghjulene under almindelig kørsel giver bilen al den stabilitet, man kan ønske sig, og det er først, når man skal række ud efter kortet på passagersædet, eller man kravler ned og ud af bilen, man opdager, hvor stor den i virkeligheden er. Q7 Van har en totalvægt på mere end 3000 kg. Det betyder, at bilen ikke er belagt med en afgift på 30 procent, men en såkaldt stykafgift. Det gør det muligt at indregistrere bilen på splitmoms, så man kan også bruge bilen privat uden at komme i konflikt med Skat. Stykafgift betyder også, at alt det sidste udstyr i en Q7 kan sælges helt uden afgift. Derfor er en Q7 et attraktivt udstyrsstykke. Alt det dyre udstyr som luftaffjedring, forlygter, der følger rattets udslag, automatisk fartpilot, som selv holder afstand til en forankørende bil og glastag i panoramastørrelse er pludselig inden for økonomisk rækkevidde. Prisen på Audi Q7 starter ved 375.000 kr. ekskl. moms for en 3-liters diesel eller 455.797 kr. inkl. moms, men indtil videre er der ingen danske Q7 varebiler, som udelukkende kører privat kørsel. Alle er mere eller mindre registreret som firmabiler til transport af varer eller mennesker. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.