Færre konflikter

Enghøjskolen har fokus på både adfærd og sprogbrug, nævner den konstituerede leder

Artiklens øverste billede
- Vi griber ind overfor konflikter, der opstår i frikvartererne, nævner Elin Juel Christensen. (Arkivfoto).

Enghøjskolen arbejder med konflikter og håndtering deraf - og der er derfor færre af dem nu end før. Det fortæller Elin Juel Christensen, konstitueret skoleleder på Enghøjskolen i sagen om Emil, som moderen Kristine Lilja har følt sig presset til at tage ud af 5.C. - Jeg beklager meget, at Kristine Lilja har følt sig nødsaget til at flytte sit barn til en anden skole end Enghøjskolen. Jeg kan imidlertid ikke kommentere enkeltsager, men der er nogle generelle forhold, som jeg gerne vil belyse: Konflikter i skoletiden, børns sprogbrug, skolens handlemuligheder i forhold til børn med særlige behov samt skolebodens sortiment, nævner Elin Juel Christensen, og tilføjer: - Som Kristine Lilja ganske rigtigt peger på opstår konflikterne både i frikvartererne og i fritiden, altså uden for skolen. Konflikterne fra fritiden tages med i skolen og omvendt, hvilket vanskeliggør konfliktløsningen. Generelt forholder det sig sådan, at vi griber ind over for og følger op på konflikter, der opstår eller blusser op i frikvartererne. Derimod har vi i sagens natur langt vanskeligere ved at følge op på konflikter opstået i fritiden, meddeler den konstituerede leder. Færre konflikter Elin Juel Christensen påpeger, at det er "en lang proces" at ændre adfærd og sprogbrug. En proces, som kræver stadig opmærksomhed. - Her på Enghøjskolen har vi inden for det sidste år haft øget fokus på det område. Vi har bl.a. haft en temauge om konflikthåndtering og arbejdet med "ulve- og girafsprog". I alle klasser har der været en opfølgning i forhold til regler og omgangsformer, og alle lærere er pålagt en konsekvent indgriben i forhold til overtrædelser. Vi har fortsat fokus på denne del af skolens opgave, nævner lederen. Undgår ikke konflikter - Vi er bekendt med, at vi selv med den øgede fokus ikke har kunnet undgå konflikter. Vi er dog af den opfattelse, at indsatsen har bevirket, at der generelt er færre konflikter her på skolen, nævner lederen. - I forhold til børn med særlige behov samarbejder vi altid med forældrene om løsninger. Når det ikke er tilstrækkeligt, søger vi tillige løsninger i samarbejde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og de sociale myndigheder, tilføjer hun. - Skolebodens sortiment drøftes i skolebestyrelsen og i skolens sundhedsgruppe. Med de ressourcer vi kan stille til rådighed er sortimentet begrænset til én varm ret om dagen, og for at så mange børn som muligt kan benytte skoleboden, serveres der aldrig svinekød. - Endnu en gang vil jeg understrege, at jeg er meget ked af at Emil er blevet taget ud af skolen, slutter Elin Juel Christensen. terf

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.