Butikker dybt utilfredse med administrator
Centerstriben i Store Hus føler ikke, at udlejer tager dem alvorligt
"Det er ikke til at komme i kontakt med udlejeren". "De vender aldrig tilbage". "De sørger ikke for, at butikkerne lever op til standard". Sådan lyder det fra en stor del af forretningerne i Store Hus på "Centerstriben", der er dybt utilfredse med ejendomsadministrationen "MAQS", der er sat til at administrere Centerstriben for udlejer "Ocean Center Management". Den nyeste butik "2650 Cykler" kontaktede i sidste uge Hvidovre Avis, da man i månedsvis havde forsøgt at få et skilt op foran butikken, der kunne afsløre, at hér var åbnet en cykelforretning. - Men ingen reagerer, når jeg ringer og lægger beskeder. Ingen reagerer på de breve, jeg sender. Og netop i dag (torsdag -red.) har jeg talt med skiltemageren, som var meget overrasket over, at jeg havde ventet så længe. Han havde slet ikke fået ordren, siger Ehab El-Masri fra "2650 Cykler". Hvidovre Avis har set to breve, som Ehab El-Masri har skrevet til ejendomsadministrationen. De er dateret den 9. oktober og den 5. november. Cykelforretningen åbnede 1. september, og ejerne havde allerede midt i august - da man fik nøglerne til lejemålet - fået lovning på, at skiltet ville blive sat op med det samme. Få dage efter åbningen var der sågar en person på stedet for at tage mål til skiltet. - Vi ville meget gerne selv have ordnet skiltet, men fik at vide, at facaderne på Centerstriben skulle være ens, derfor måtte vi ikke selv få lavet et skilt. Det skulle udlejeren tage sig af, siger Ehabs hustru Anna. Men det manglende skilt over forretningen er ikke det eneste kritikpunkt, Ehab El-Masri fremfører. Han er også harm over, at han i 3 dage ikke kunne åbne sin forretning, fordi stålgitteret, der ved lukketid går ned foran forretningen, ikke kunne åbnes. "Det er jeres problem, ikke mit", lød beskeden angiveligt fra ejendomsadministrationen, selvom gitterets evne til at åbne og lukke i følge El-Masri nøje hænger sammen med de elinstallationer, der findes langs hele Centerstriben. Installationer, der bl.a. hænger sammen med den automatiske lygtetænding ved mørkets frembrud. Til sidst tilkaldte cykelbutikken selv en elektriker. - Jeg mistede omsætning i 3 dage, hvilket jeg vil skyde på svarer til 5.000-6.000 kr., siger El-Masri. Han studser også over den regning, han har fået tilsendt i forbindelse med opkrævning af husleje. - Regningen lyder: "Erhvervsleje 3.566,67 kr. m. moms" og "á conto varme 1.000 kr". De to tal er så lagt sammen, og det momspligtige beløb er sat til at være 4.566,67 kr. Momsen udgør 1.141,67 kr. og er lagt oveni regningen, som ialt kommer til at lyde på 5.708,34 kr. Det ser ud som om, at man simpelthen har lagt moms oveni huslejen 2 gange, siger El-Masri. Sådanne regninger kan Alladin Tæpper og Store Hus Bageren også fremvise. Men dét, lejerne umiddelbart ser som direkte svindel fra Ocean Center Managements side, er blot en lidt kejtet måde at udforme regningerne på. I hvert fald viser et tjek af forretningernes kontrakter, at den aftalte husleje excl. moms stemmer overens med det beløb, der står på selve regningen. (Se svar fra ejendomsadministrationen andetsteds). Enslydende lyder fra alle forretninger, at de har fået samme besked, når de har klaget deres nød til udlejer: "Hvis I er utilfredse, tøm butikken!" Den eneste forretning som ikke har problemer med udlejeren - som Hvidovre Avis har talt med - er den verdensomspændende kæde Schlecker. ark