Flere nye biler i Hvidovre
Danske Bank med en dugfrisk analyse af bilsalget i Hvidovre
Efter et par stille år er indbyggerne i Hvidovre så småt begyndt at parkere nye biler i garagerne. Det konkluderer Danske Bank, der har undersøgt bilsalget i Hvidovre og i resten af Danmark. Gang i hjulene - I 2005 blev der solgt 889 biler til indbyggerne i Hvidovre. Det var en fremgang på 232 biler fra 2004, svarende til en vækst på 35 procent. Siden 2003, hvor bilsalget i Hvidovre var presset i bund, som følge af den daværende økonomiske afmatning, er bilsalget steget med knap 90 procent i Hvidovre, siger filialdirektør Jesper Schou, Danske Bank, Hvidovre Afdeling. På landsplan steg bilsalget med 27 procent fra 2004 til 2005, dog var der en tydelig tendens til opbremsning i løbet af året. Appetit på ny bil - Kigger man nærmere på nybilsalget i Hvidovre, så var Suzuki det mest solgte bilmærke til indbyggerne i Hvidovre i 2005. Der blev således solgt 159 biler fra Suzuki - hvilket svarer til, at mere end hver sjette solgte bil var en Suzuki. Udover Suzuki blev der også solgt mange biler fra Hyundai og Skoda, siger Jesper Schou. Fremgangen i bilsalget i Hvidovre skal ses i lyset af en meget gunstig konjunkturudvikling. Over de seneste par år er ledigheden faldet med 2,1 procentpoint - og ledigheden er aktuelt set på 4,7 procent - det laveste niveau siden 2001 i Hvidovre. Dertil kommer, at huspriserne fra 4. kvartal 2004 til 4. kvartal 2005 steg med små 40 procent - svarende til at en gennemsnitlig husejer i kommunen fik en formuegevinst på godt 800.000 kroner. - Det går uden tvivl godt i Hvidovre. Og den økonomiske fremgang har forplantet sig til en øget appetit på at købe ny bil, understreger Jesper Schou. Det går godt i dansk økonomi generelt. Skattelettelser, rekordlave renter, nye fleksible lånetyper og faldende ledighed har givet danskerne penge mellem hænderne og optimismen til at ville bruge dem. Det samlede private forbrug steg i 2005 med i omegnen af 4,5 procent, hvilket var den højeste forbrugsvækst i ti år. Forbrugsfremgangen var i høj grad drevet af en øget lyst til at købe ny bil. Opbremsningen i bilsalget igennem 2005 indikerer, at der ikke er grund til at forvente samme høje vækst i bilsalget fra 2005 til 2006. Danske Banks analyse er baseret på bilsalget til private husholdninger, og bilkøbet registreres på bilkøbernes postnummer. Den refererer derfor ikke til den enkelte bilforhandlers salg.