Flere nye biler i Hvidovre

Danske Bank med en dugfrisk analyse af bilsalget i Hvidovre

Artiklens øverste billede
Filialdirektør Jesper Schou, Danske Bank, Hvidovre Afdeling

Efter et par stille år er indbyggerne i Hvidovre så småt begyndt at parkere nye biler i garagerne. Det konkluderer Danske Bank, der har undersøgt bilsalget i Hvidovre og i resten af Danmark. Gang i hjulene - I 2005 blev der solgt 889 biler til indbyggerne i Hvidovre. Det var en fremgang på 232 biler fra 2004, svarende til en vækst på 35 procent. Siden 2003, hvor bilsalget i Hvidovre var presset i bund, som følge af den daværende økonomiske afmatning, er bilsalget steget med knap 90 procent i Hvidovre, siger filialdirektør Jesper Schou, Danske Bank, Hvidovre Afdeling. På landsplan steg bilsalget med 27 procent fra 2004 til 2005, dog var der en tydelig tendens til opbremsning i løbet af året. Appetit på ny bil - Kigger man nærmere på nybilsalget i Hvidovre, så var Suzuki det mest solgte bilmærke til indbyggerne i Hvidovre i 2005. Der blev således solgt 159 biler fra Suzuki - hvilket svarer til, at mere end hver sjette solgte bil var en Suzuki. Udover Suzuki blev der også solgt mange biler fra Hyundai og Skoda, siger Jesper Schou. Fremgangen i bilsalget i Hvidovre skal ses i lyset af en meget gunstig konjunkturudvikling. Over de seneste par år er ledigheden faldet med 2,1 procentpoint - og ledigheden er aktuelt set på 4,7 procent - det laveste niveau siden 2001 i Hvidovre. Dertil kommer, at huspriserne fra 4. kvartal 2004 til 4. kvartal 2005 steg med små 40 procent - svarende til at en gennemsnitlig husejer i kommunen fik en formuegevinst på godt 800.000 kroner. - Det går uden tvivl godt i Hvidovre. Og den økonomiske fremgang har forplantet sig til en øget appetit på at købe ny bil, understreger Jesper Schou. Det går godt i dansk økonomi generelt. Skattelettelser, rekordlave renter, nye fleksible lånetyper og faldende ledighed har givet danskerne penge mellem hænderne og optimismen til at ville bruge dem. Det samlede private forbrug steg i 2005 med i omegnen af 4,5 procent, hvilket var den højeste forbrugsvækst i ti år. Forbrugsfremgangen var i høj grad drevet af en øget lyst til at købe ny bil. Opbremsningen i bilsalget igennem 2005 indikerer, at der ikke er grund til at forvente samme høje vækst i bilsalget fra 2005 til 2006. Danske Banks analyse er baseret på bilsalget til private husholdninger, og bilkøbet registreres på bilkøbernes postnummer. Den refererer derfor ikke til den enkelte bilforhandlers salg.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.