Løven er vokset
Jørli Petersen prøvekører Peugeot 207 1,6 5d til 201.990 kr.
Peugeot 206 har siden sin debut i 1998 været en af mest populære biler hos danskere. 206 har både været den mest solgte bil i det hele taget og har i mange år også været den mest solgte i sin egen klasse. En 206 er både smart og velkørende. Det er en bil med bred appel, så det er en meget tung arv, den nye 207 skal løfte. Arven er så tung, at Peugeot vælger at lade 206'eren køre videre i mindst et år endnu, og med en 206'er stående hos forhandleren vil mange sikkert være i tvivl. Skal man vælge den velkendte 206, eller skal det være den nye 207, for der er forskel i pris på de to biler. Billigste 207 koster 163.000 kr., hvor en 206 kan fås for 145.000 kr., og testbilen, der en 1.6 liters 5-dørs model, er kommet på den dyre side af 200.000 kr. Det er trods alt en pæn pris for det, der må opfattes som en lille familiebil. En meget større bil Den nye 207 er betydeligt større end 206. Akselafstanden er øget med knap 10 centimeter til 254 cm og totallængden med næsten 20 centimeter til 403 cm, så Peu-geot lægger sig i kølvandet på Fiat Grande Punto ved at overskride de fire meter i totallængde, som hidtil har været grænsen for en bil i den såkaldte B-klasse. Den meget større bil burde betyde meget mere plads i kabinen, men indvendigt kniber det lidt for 207. Benpladsen på bagsædet er ikke nær så rundhåndet som hos konkurrenterne. Peugeot har nemlig valgt to meget velpolstrede forsæder med et meget tykt eller kraftigt ryglæn, hvor der er lavet en fordybning på bagsiden af sædet, så der bliver lidt mere plads til lange ben. Peugeot har ikke helt udnyttet mulighederne med de ekstra 20 centimeter i længde, men der er gevinst i bagagerummet, som er blevet lidt dybere og meget mere brugbart. Officielt er bagagerummet kun blevet 25 liter større, men målene er betydeligt bedre. Forrest i bilen opfattes den nye 207 som en større, men også tungere bil. Peugeot 207 har taget på i vægt, godt og vel 200 kg, og en del af vægtforøgelsen er gået til mere sikkerhed, men også til bedre lydisolering og bedre materialer. Bredden er også øget med næsten syv centimeter, så der er blevet mere plads til at slå ud med armene i den meget lydsvage kabine, mens køreegenskaberne stadig er typisk Peugeot. Den nye 207 er en meget velkørende bil med gode styrereaktioner og fin balance. De generelle køreegenskaber har fordel af den større akselafstand og den øgede afstand mellem hjulene, men den øgede vægt stiller større krav til de kendte motorer, som har fået noget mere at slæbe på. Lidt mere motor Vi har kørt i fem udgaver af den nye 207, og benzinudgaverne er generelt lavt gearet. Selv om bilen er meget støjsvag, kan man godt høre den hurtigt snurrende motor ved 110 km/t. Jeg oplevede flere gange, at jeg rakte efter gearstangen, for der måtte da være et gear ekstra. Men det var der ikke, 207 er blevet en større bil, men den er stadig meget traditionel, også i 1.6-udgave som testbilen, og erfaringen med den nye 207 siger også, at man skal være omhyggelig med at vælge model. Den mindste 1.4 liters med 75 hk er lige det mindste, hvis man har et varieret kørselsbehov, mens den større 1,4 liters straks gør det bedre, men så er prisen også begyndt at kravle i vejret. Peugeot er specialist i dieselbiler, og der er ingen grund til bekymring, hvis der står HDi på bagsmækken. Alle dieselmodellerne kører perfekt og motorerne er rigelige. Peugeot er på alle punkter rykket en klasse op med den nye 207. En større, bedre og mere komfortabel bil med de kendte Peugeot-dyder nogenlunde i behold. Vi er især tilfredse med bilens styring, som er næsten som forventet, og så er vi godt tilfredse med den opsætning af undervogn, som Peugeot har valgt. Peugeot har traditionelt en sikker hånd, når der skal afstemmes undervogn, og 207 er ingen undtagelse. Det er kun prisen, vi er lidt kede af. En velfungerende S 1,6 starter lidt højt på prislis-ten, og inden bilen er klædt på med udstyr som metallak, el-ruder bag i bilen, opgradering til det rigtige klimaanlæg og ikke mindst regnsensor, er der røget mere end 10.000 kr. ekstra på udgiftskontoen før levering.(LNB)