Tosprogede børn ulige fordelt - igen
Gennemsnittet i børnehaveklasserne er 19 % - dog kun 2 % på Holmegårdsskolen
I de nye børnehaveklasser i Hvidovre er der 125 to-sprogede elever svarende til en andel på 19 % (1 % mere end i fjor), men disse børn er stadig yderst ulige fordelt på de enkelte skoler. Det viser et notatark fra Skole- og Kulturforvaltningen. Et notat, som Skoleudvalget netop har taget til efterretning (dog med det forbehold, at Avedøre Skole tildeles penge svarende til en ekstra børnehaveklasse på grund af en høj klassekvotient på 28, red.). Således har Holmegårdsskolen kun fået 2 % nye to-sprogede, mens samme andel på Enghøjskolen er hele 53 %. Derimellem ligger Avedøre Skole med 38 %, Engstrandskolen med 26 %, Frydenhøjskolen med 18 %, Gungehusskolen med 17 %, Sønderkærskolen med 16 %, Dansborgskolen med 11 %, Langhøjskolen og Præstemoseskolen med 8 % og Risbjergskolen med 4 %. Skole- og Kulturforvaltningen bemærker samtidig, er ressourcerne ikke er fordelt tilsvarende optimalt. - Der er problemer med med manglende kapacitet på Dansborgskolen, Langhøjskolen, Enghøjskolen, Avedøre Skole og Frydenhøjskolen, nævner forvaltningen. Ikke dårlig samvittighed Niels F. Bredager, skoleinspektør på Holmegårdsskolen, erkender, at 2-sprogsprocenten på Holmegårdsskolen er "ganske lav". - Forklaringen er den simple, at vores skoledistrikt fortrinsvis består af ganske dyre ejerboliger. Her bor der fortrinsvis mennesker af dansk herkomst. Vi kan konstatere, at det frie skolevalg ikke p.t. har medført en større søgning til skolen af medborgere af anden etnisk herkomst end dansk. Vi afspejler således fortsat befolkningssammensætningen i vores skoledistrikt, oplyser Bredager, og videre: - I enkelte kommuner har politikerne besluttet at sprede de 2-sprogede elever på alle kommunens skoler. En sådan beslutning er ikke truffet i Hvidovre. En spredning af de 2-sprogede elever er således et boligpolitisk spørgsmål og/eller en fordeling, som baseres på en politisk beslutning om at "busse" elever fra den ene ende af kommunen til den anden. Har du dårlig samvittighed over, at Holmegårdsskolen løfter så lidt på integrationsopgaven? - Jeg kan ikke have dårlig samvittighed over at fungere i en virkelighed, som er resultatet af de folkevalgtes beslutninger. Jeg deltager personligt gerne i løsningen af de opgaver, der stilles. Det understreges af, at jeg fra den 1. februar overtager den ledige stol som skoleinspektør på Enghøjskolen, slutter Niels Bredager. Konservativ bekymring Medlem af Skoleudvalget, Steen Ørskov Larsen (C), oplyser, at De Konservative finder det "bekymrende", når enkelte skoler har en høj koncentration af to-sprogede. - Men der er jo de elever, som der er, og det handler om at give hver enkelt elev det bedst mulige afsæt i tilværelsen. Her er det meget uheldigt, hvis hårdt belastede skoler også skal kæmpe med elevtal i de enkelte klasser, som rammer max.-grænsen. Det kan konservative ikke acceptere, nævner Ørskov. - Specifikt omkring de to-sprogede, så er min grundholdning, at problemerne bør løses, hvor de opstår. Man må aktivt prøve at hæve niveauet for disse elever, så andre ikke skræmmes til at søge væk fra skoler på grund af mistillid til forholdene og kvaliteten af skolegangen disse steder, tilføjer Ørskov. Penge til Avedøre-skolerne Steen Ørskov Larsen peger endvidere på, at De Konservative efter valget indgik en aftale med Gruppe A, SF og Liste T om, at der fra august 2006 tilføres 1,6 mill. kroner ekstra til Avedøre-skolerne. Penge der skal bruges til at løfte opgaven med løsning og bedre social integration - ikke kun omkring børn med udenlandsk baggrund. - Forhåbentlig et tiltag, som vil give et løft, og som også øger kvaliteten af undervisningen for de 3 skoler, nævner Ørskov.terf