Pengene taget af kassen!

Hvidovre Kommune må tage pengene af kassebeholdningen - seks millioner handler det om - for at bevare busdriften på det hidtidige niveau. Penge, som eksempelvis kunne have finansieret 18-20 nye hjemmehjælpere.

Artiklens øverste billede
Hvidovres pensionister og skoleelever må kigge langt efter dé seks millioner kr. det koster at bevare busdriften.

l I Hvidovre har nettet af busser ligget fast i mange år. Busserne kører da også videre i 2007. Men det bliver Hvidovres skoleelever og pensionister, som kommer til at betale gildet. Dét bliver ifølge borgmester Britta Christensen konsekvensen af finansieringsmodellen for det nye Trafikselskab Sjælland, der fra 2007 skal stå for busdriften i Region Hovedstaden, som Hvidovre nu bliver en del af. I Hvidovre betyder finansieringsmodellen en ekstra udgift på seks mio. kr. i forhold til den model, som Transportministeriet ellers havde anbefalet. - Vi er blevet snydt, slår borgmester Britta Christensen fast: - Det lå naturligvis således i kortene, at når kommunerne som en følge af Kommunalreformen overtager opgaver fra andre, så skulle pengene følge med. Vi skulle selvfølgelig have haft de penge, som det eksempelvis koster at drive busserne videre på de eksisterende vilkår. Men det har vi ikke fået. Vi har derfor - om jeg så må sige - taget pengene fra kassen. Nu var vi heldigvis i en situation, hvor vi havde penge i Kommunens kassebeholdning. Men nu får Hvidovres borgere altså ingen serviceforbedringer for de seks millioner. Jeg kan da pege på mange andre steder, hvor de penge kunne have gavnet. Vi kunne for eksempel have brugt de seks millioner på at forbedre skolerne eller ældreplejen i Hvidovre. Vi kunne have fået 18-20 ekstra hjemmehjælpere for det beløb, som vi nu bruger på at bevare busdriften... Nyt princip Det nye trafikselskab er en slags fusion af HUR, Vestsjællands Trafikselskab og Storstrøms Trafikselskab. Kommunerne indgår i repræsentantskabet og dermed bliver Hvidovre altså medejer af det nye trafikselskab. Den nye model til at finansiere busdriften bryder med det hidtidige princip i den kollektive trafik om, at de bredeste skuldre skal bære de største byrder. Hidtil har det fungeret på den måde, at amterne i selskab med Frederiksberg- og Københavns kommune betalte hele gildet. I fremtiden kommer de "små" kommuner til at spæde til efter en model, som gør det særdeles omkostningstungt for kommunerne at have halvfyldte eller halvtomme ( ! ) bussser kørende. Avedøre Holme - Løsningen af de kollektive transportproblemer er meget vigtige. Hvis vi får råd, er det en af Hvidovre Kommunes næste vigtige prioriteringer, at få forbedret busdriften til og fra Avedøre Holme, siger Britta Christensen. -Behovet på Avedøre Holme skifter hele tiden i takt med virksomhedernes aktivitetsniveau. Vi vil følge behovet for øget busdrift meget nøje. Vi vil meget gerne hjælpe erhvervslivet på Avedøre Holme - og vi er i Kommunalbestyrelsen meget opmærksomme på, at en smidig busdrift er en nødvendighed - både for de mange ansatte og for virksomhederne... oas

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.