Et liv i skyggen
Jørli Petersen prøvekører Seat Toledo 1,9 TDI Van til 130.351 kr. ekskl. moms
Det hører til undtagelserne, at vi lægger ud med en kommentar til testbilens pris, men se lige en ekstra gang på prisen. Godt og vel 130.000 kr. før moms, eller knap 157.000 kr. før levering er en meget stærk pris for en stor og velkørende dieselbil. Man kan undre sig over, at ikke flere lægger vejen forbi en Toledo, hvis man kan nøjes med to sæder i en bil eller måske har brug for en meget økonomisk bil nummer to i familien. Den nye Toledo er druknet lidt i kølvandet på Altea, og de tekniske forskelle på de to biler er ganske få og små, lige som designet tydeligt stammer fra samme tegnebord. Seat Toledo har samme front som Altea, hvor linjen fra bunden af forlygten løber rundt over højre forhjul, skråt ned over bilens side for at ende midt på skærmkanten til baghjulet. Efter vor mening gør det både Altea, men også den nye Toledo til noget helt specielt. Samtidig har Toledo blandet nutidens opfattelse af bil på en meget spændende måde. Med en højde på 157 cm er den nye generation Toledo meget højere end forgængeren. Man har tilnærmet sig MPV-typen, uden at gå hele vejen, og taglinjen er ført næsten vandret til bagruden, som er meget stejl, uden at være helt lodret. Set bagfra har Toledo et design, der ligger tæt på det, Renault har vist på den store VelSatis, som desværre ikke forhandles i Danmark. Den meget lodrette bagrude, der løber rundt om bilens hjørner, giver ikke kun bilen et spændende design. Det giver også utrolig meget plads i bilen, og hvis man vil have bilen på hvide plader, giver det massevis af god siddeplads på bagsædet, så god, at man næsten kan sidde med benene lagt over kors på bagsædet. Endnu en Golf Når Seat udvikler en ny model, har de den store fordel, at det meste er serveret på et sølvfad. Toledo er rent teknisk en variant af Audi A3, VW Golf eller Skoda Octavia. Seat har kun skullet koncentrere sig om design og opsætning af bilen, og når udgangspunktet er Golf V, en bil med fornem undervogn og uafhængigt hjulophæng hele vejen rundt, bliver det meget lettere at give bilen gode køreegenskaber og komfort på samme tid. Testbilen er udstyret med VW's velkendte 1,9 liters TDI med 105 hk, måske ikke det mest spændende i denne verden, men en meget slidstærk, arbejdsvillig og gennemprøvet motor. Hvis man sammenligner den nye Toledo med sine tre halvsøskende, udmærker Toledo sig også ved en meget let ind- og udstigning, og sæderne er et studie i både komfort og støtte. Man sidder fantastisk i de spanske sæder. Bagsædet har plads til tre, men sædet er udformet, så det ligner to gode sæder med en ekstra plads i midten. Det vigtigste i forhold til bilens brugsværdi, er måske at bilen igen er en 5-dørs. Den ville ellers være umulig som varebil. Det frække design Da jeg første gang så den nye Toledo, mente jeg, at bilens design i sig selv var attraktivt, og at nye Toledo-ejere kunne komme fra mange forskellige bilmærker, men de mest nærliggende var biler som Ford C-Max, selvfølgelig Peugeot 307, men også Skoda Octavia, selv om VW-koncernen ikke kan lide, at man sammenligner biler inden for familien. Den spådom holdt ikke stik. Jeg havde helt overset, at Altea kunne blive så populær, at den helt og aldeles overskyggede Toledo Van. Jeg har også oplevet, at mange er uenige, når jeg roser bilens design. Det er især bilens bagparti, der kalder på mange danskeres følelser, men da Toledo kom til Danmark, var den første bil med den form for bagparti. I flere europæiske lande havde man haft et par år til at se nærmere på den nye bil fra Renault, og det er måske den proces, vi først skal igennem, før danskerne siger o.k. til den bagerste del af Toledo. Bilmæssigt er det ikke muligt at finde nogen svage punkter på Toledo. For mindre end 160.000 kr. inkl. moms får man en rigtig velkørende bil med en lidt fast opsat undervogn, en rigtig god styring med perfekt føling med vejbanen, og man får især et par siddepladser, som indbyder til rigtigt mange problemfri timer bag rattet. Man får også en god brændstoføkonomi. ECE-snittet siger lidt bedre end 18 kilometer på en liter, og tallet kan næsten overføres i praksis. Var der nogle, der hviskede pendlerbil?(LNB)