Et pilehus, en trold og en linedanser

Der blev skabt små succés'er, da de yngste skolebørn på to af kommunens skoler før sommerferien boltrede sig med fire huskunstnere

Artiklens øverste billede
En pige prøver kræfter med trapezen og får hjælp af en artist fra Akademiet for Utæmmet Kreativitet.

Der blev skabt små succés'er, da de yngste skolebørn på to af kommunens skoler før sommerferien boltrede sig med fire huskunstnere. Pengene til huskunstnerprojektet kommer bl.a. fra Kunstrådet. Idéen var, at børnene fra Avedøre Skole og Enghøjskolen skulle møde det kreative og blive udfordret i mødet med ”rigtige kunstnere”. I et forløb på et halvt år, fik 10 skoleklasser hver uge besøg af en kunstner. Der blev lavet en hel lille by af unikke og skæve pilegrens-huse. Musikeren Kuno Kjærbye Kristensen fandt sange frem fra børnenes hjemlande, og fik på den måde sat fokus på integration i projektet med overskriften ”Kultur er integration”. Skuespilleren Basse Dam gjorde en føljeton ud af en kropslig trolde-fortælling – og fik især en gruppe drenge med på at være grimme og stygge. Der blev arbejdet med kroppen og at overskride egne grænser med artisten. Små succés'er Undervejs i forløbet blev børn og kunstnere venner, fordi kunstnerne mødte børnene med respekt for det, de kan og i ligeværdighed. De skabte noget samme, og talte dermed "samme sprog". Og hver eneste barn oplevede en succés. For eksempel øvede en kraftig pige sig ihærdigt i at gå på line – og lærte det også til sidst! Et andet af børnene, Akmed, kom hver gang efter billedkunst og takkede Anne Gudrun Sejersen, fordi han synes, det var sjovt: - Jeg glæder mig til hver dag vi skal bygge (huse). I det hele taget var opgaven med at konstruere huse af en stak tynde pilegrene, silkepapir og træstykker lige noget for drengene. Tre drenge var gået sammen om at bygge et hus. En fjerde dreng Morat var imens til danskundervisning. Da han kom tilbage satte han sig sammen med de andre tre drenge, der til at begynde med ikke ville have ham med i deres husbyggeri. Morat gik så selv i gang og uden instruktion, men alene ved at kigge på en model fik han hurtigt sat form på sit eget husbyggeri. Hans initiativ blev belønnet, da de tre andre drenge – efter at have set ham bygge – alligevel inviterede ham med i deres husbyggeri: - Du er så god, fik han at vide. Senere blev husene, der endte med at fylde et helt klasselokale, udstillet. Der kom lys i, og børnene var meget stolte af deres konstruktioner, som blev vist frem for hele skolen. Et nyt sprog - Det er vigtigt, at børnene får lov til at udtrykke sig med andet end ord, siger børnekulturkonsulent Hanne Krebs, der har været tovholder på huskunstnerprojektet. Hun lægger vægt på, at børnene i huskunstnerprojektet fik rig lejlighed til at udfolde andre sider end lige de boglige: - Når man udfolder sig kreativt ryger tidsfornemmelsen – og vi får nogle af børnene fra den så udskældte zapperkultur til at fordybe sig og være tålmodige. Ved at give børnene mulighed for at bruge andre sprog end det talte – i dette tilfælde fire forskellige kunstarter – modvirker man desuden frustrationer og aggressioner hos børnene, fremhæver børnekulturkonsulenten: - Hvis du har svært ved at udtrykke dig på dansk, brænder du inde med en viden, du aldrig får brug for – og det giver frustrationer, mener Hanne Krebs, der af samme grund meget gerne så de kreative fag opprioriteret i folkeskolen. Også lærerne fra Avedøre Skole og Enghøjskolen, der deltog i huskunstnerprojektet på sidelinjen fik noget de kunne bruge med hjem. - Lærerne fra de 10 1. og 2. klasser er enige om, at kroppen fremover skal meget mere med i den daglige undervisning, fortæller Hanne Krebs. Én af de helt store gevinster ved at slippe kunstnere løs i de yngste klasser var ifølge børnekulturkonsulenten, at børnene blev opfordret til at eksperimentere: - Der blev malet med store pensler – på lærreder, der blev bredt ud på gulvet – og børnene fik at vide, at der ikke er noget, der er forkert. De fire huskunstnere fik engageret børnene i en grad, så mange af dem var kede af det, da forløbet var slut. Undervejs mærkede lærere og kunstnere også børnenes engagement på, at de var usædvanligt gode til at huske skiftetøjet på de dage, hvor der skulle laves artisteri. Kulturpaletten har i øjeblikket en ansøgning inde om et muligt nyt huskunstnerprojekt. Det bliver et samarbejde mellem Roskilde og Hvidovre om kulturarven udtrykt gennem billeder. ml

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.