Politisk krav om kampagne mod mobning

Artiklens øverste billede
- Mindre mobning og større tryghed er en fælles sag, mener Kim Østerberg.

l Byrådsmedlem Kim Østerberg (T) foreslår, at byrådet indfører en antimobningskampagne. - Kommunen må hurtigst muligt iværksætte en sammenhængende kampagne til 150.000 kr. mod mobning blandt børn og unge i daginstitutioner, skoler, fritids- og ungdomsklubber og biblioteker. Og Hvidovres foreningsliv må opfordres til at deltage i kampagnen. Målgruppen er børn og unge i skolealderen, oplyser Kim Østerberg. - Institutioner og foreninger, herunder forældrebestyrelser og forældre, må opfordres til - før, under og efter kampagnen - at komme med forslag til, hvordan man kan mindske mobning blandt børn og unge. Kampagnen kan så evalueres, bl.a. med henblik på en hverdagsforankring for bedre metoder mod mobning og en vurdering af behov for en årlig tilbagevendende kampagne, mener Kim Østerberg. - Børn og unge såvel som voksne har til alle tider været udsat for drillerier og mobning. Men der må være en grænse, når og hvis mobning går over i trusler og vold, en fastlåst gruppehetz eller udelukkelse fra et fællesskab, begrunder Østerberg. Et problem Flemming Ernst, formand for Hvidovre Lærerforening, er enig i, at mobning er et problem, som berører alle i skolen - uanset om mobning foregår mellem eleverne eller mellem lærer og elev. - Ingen er uenige om, at vi skal gøre alt for at undgå mobning. Blandt andet derfor skrev Danmarks Lærerforening sammen med en række andre organisationer i marts 2004 under på "Erklæring om nationalt samarbejde for social trivsel og mod mobning i grundskolen", beretter Ernst. - Når vi forsøger at undgå mobning, er det naturligvis af respekt for det enkelte individ. Men det er også for at skabe arbejdsformer og arbejdsforhold, der sikrer, at hver enkelt elev kan lære og udvikle sig i skolen. Det er unægtelig noget sværere at arbejde med skoleting, hvis man hele tiden skal tænke på, om man bliver drillet for det, man gør. Det tærer både på den elev, det går ud over, men også på læreren der skal forsøge at løse, udrede og forhindre konflikterne. Respekt - Jeg tror ikke på, at en lovgivning vil forhindre mobning. Det vil derimod et bevidst arbejde på skolerne. Jeg tror, at alle skoler i deres målsætning eller værdigrundlag har stående, at børnene skal føle sig glade og trygge. Så skal der naturligvis skelnes mellem mobning og decideret vold og trusler om vold, som der desværre også er eksempler på, nævner Ernst. - Mobning handler om at lære eleverne respekt for hinanden, når man er sammen i gruppen (klassen). Det er ikke alle, der har det med hjemmefra. Der er værktøjer til at lære det. Det skal dog også siges, at det er svært at lære og overholde for nogen. Sanktionsmulighederne er begrænsede, hvis man udfører mobning, støtteforanstaltninger er mindst lige så begrænsede og det frie skolevalg har gjort det lettere for mobbere blot at fortsætte et andet sted, meddeler lærerformanden. Hvad så, om lærerne var sammen med eleverne - også i alle frikvarterne? - Jeg tror ikke på, at en konstant overvågning af eleverne vil forhindre mobning. Eleverne skal have lov til at være sig selv i perioder på dagen. De skal lære at være sammen på en ordentlig måde, og de skal ikke overvåges konstant. Selvfølgelig skal der være gård- og gangvagter til stede i frikvartererne, men det skal være en støtte for børnene, ikke en overvågning, slutter Flemming Ernst. terf

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.