Koreansk fuldtræffer
Jørli Petersen prøvekører Hyundai Santa Fe 2,7 5d til 499.995 kr.
Hyundai flytter grænser med den nye Santa Fe, som vi denne gang har til test som personbil og med benzinmotor. Den nye Santa Fe fås selvfølgelig også som varebil og med dieselmotor, og den er så god, at vi går helt til grænsen og ser på den dyreste model i programmet. Vi skal ikke undlade et lille suk. Hyundai har valgt den kendte 2,7 liters V6 motor til Europa, mens amerikanerne får glæde af den nye 3,3 liters V6 motor, og med erfaring fra den store Sonata 3,3 kan vi ikke lade være med at tænke på, hvordan topmodellen ville have været, hvis vi danskere også havde haft mulighed for den nye Santa Fe 3,3. Det ville have været lækkerier for alle pengene. Den nye Santa Fe er selvfølgelig større end forgængeren. Akselafstanden er øget til 270 cm, et plus på otte centimeter, længden er øget med 17 cm, og den nye Santa Fe er akkurat så stor, at den også fås med plads til 7 personer på hvide nummerplader. Bredde og højde får et par plusser, men det er de nye linjer på Santa Fe, som vi finder er et af mange store plusser. De større udvendige rammer kan også mærkes inde i bilen, hvor der er betydeligt mere plads. Der er også gevinst, selvom bilen forsynes med gule plader og nul bagsæder. Komforten på de to sæder er meget bedre end tidligere, og indretningen er mere lækker, ligesom valget af materialer er mærkbart bedre end tidligere, og Santa Fe er kommet fuldt på omgangshøjde med de skrappeste af de naturlige konkurrenter. Også sikkerheden er på plads i den nye Santa Fe, antallet af airbags er som det skal være, ESP er standard, og vi faldt kun over en enkelt lille ting, som kan undre. Hyundai har gjort sig store anstrengelser med den nye model, og så er fjernbetjeningen stadig en løsthængende dims i nøglebundtet. Hvorfor har koreanerne ikke opdaget, at en fjernbetjening kan indbygges i nøglen, så den fylder mindre i lommen? Køreegenskaberne i den nye Santa Fe er fulgt med resten af bilen i positiv retning. Styretøjet har lige lovlig meget servoeffekt, men efter et par hundrede kilometer har man fundet melodien. Komforten er høj, undervognen er afstemt, så der både er taget hensyn til vejgreb og komfort, og da den nye Santa Fe heldigvis kun fås med 4-hjulstræk, er der ingen problemer med stabilitet i al-mindelige undvigemanøvre, og retningsstabiliteten på motorvejen er i orden. Santa Fe rykker Konkurrenterne til den nye Santa Fe er først og fremmest den SUV, alle vil slå, Toyota RAV4, men det er også en nyhed som SsangYong Kyron, den billigere Suzuki Grand Vitara eller Nissan X-Trail, og vi har været gennem disse og flere andre og tør derfor slå fast, at Hyundai har lavet en fuldtræffer med den nye Santa Fe. Den er ikke kun en bil med et flot design, masser af plads og god komfort. Den har også de køremæssige kvaliteter, og til manges overraskelse kan vi også sætte en tyk streg under den nye Santa Fe's kvaliteter foran en stor trailer eller en campingvogn. Selvom Hyundai nok ikke har lagt afgørende vægt på bilens evner foran den tunge trailer, er resultatet rigtig godt. Om man så skal investere i en benzinudgave med hvide nummerplader, er et helt andet spørgsmål, for i disse tider med benzinpriser, der tilsyneladende ikke vil holde op med at stige, er det selvfølgelig et lidt dyrt bekendtskab at fodre på en Santa Fe 2,7. Det officielle ECE-snit siger under ni kilometer per liter. Bilen fås kun med automatgear, som ikke gør benzin-økonomien bedre, så be-grænsningerne med en Santa Fe med 2,7 liters V6 motor er først og fremmest bilens anvendelse og det årlige kørselsbehov. Har man et begrænset kørselsbehov, kan man tillade sig at se bort fra merprisen for en diesel med automat-gear, for med manuelt gear er prisen den samme som for en dieseludgave. Vælger man V6-udgaven, er det udelukkende for at fornøje sig over den typiske lyd fra en god V6-maskine og den anderledes køremåde. Vi giver plusser hele vejen rundt til den nye Santa Fe. Fra at ligge i konkurrenternes baghjul er Hyundai rykket frem blandt de førende i SUV-klassen. Santa Fe er blevet en bil, som konkurrenterne nu må bruge til sammenligning, men det betyder også, at Santa Fe er blevet noget dyrere end tidligere. Den er i dag dyrere end eksempelvis en Toyota RAV4, så også på dette område er der tale om en lille revolution. (LNB)