Banedanmark skifter spor

40 km skiftes - løfte om flere tog til tiden

Artiklens øverste billede
Banedanmark skifter gamle skinner og sveller ud i bl.a. Hvidovre på strækningen mellem Valby og Glostrup.

l Passagerer på to trafikerede strækninger i hovedstadsområdet kan årligt spare 65.000 timer i forsinkelser. Når Banedanmark har udskiftet i alt 40 km spor på fjernbanen mellem København og Glostrup og på S-banen mellem Gentofte og Hillerød, kan togene igen sætte farten op til normal hastighed på de nye spor. Passagererne får bedre komfort og flere tog til tiden. Mellem København H og Glostrup skal i alt 12 km spor udskiftes. På Glostrup Station har Banedanmark i to weekender i juni udskiftet blød bund og ombygget spor – fortrinsvis ved såkaldt manuel sporombygning, hvor der bruges mindre maskiner. Det er nødvendigt på steder, hvor der ikke er plads til det store sporombygningstog. Nu arbejder sporombygningstoget sig frem fra Valby mod Glostrup. Sporombygningstoget kan i én samlet arbejdsgang fjerne gamle skinner og sveller og erstatte dem med nye. Sporarbejdet mellem København H og Glostrup er færdigt den 30. juli. Den 15. juli går arbejdet i gang på S-banen mellem Gentofte og Hillerød, hvor Banedanmark skal forny 28 km spor. Skinnerne til sporarbejdet er allerede ved at blive kørt ud langs de gamle spor. Herefter skal Banedanmarks entreprenør, Spitzke A/S, svejse skinnerne sammen til længder af 360-480 meter, inden skinnerne lægges på plads. Sporfornyelsen mellem Gentofte og Hillerød varer frem til 20. september. Banedanmark arbejder i døgndrift for at genere passagerer og naboer så kort tid som muligt. Sporene på de to strækninger er gamle og slidte, men de udgør ikke nogen fare for sikkerheden. Det er kun et spørgsmål om, hvor hurtigt togene må køre - og hvor dyrt og besværligt det er at blive ved med at reparere skinnerne. Blandt de typiske fejl er små revner i skinnerne, dårlige sveller og højdefejl. Desuden må Banedanmark flere steder udskifte skærver og grus under sporene, fordi der er andre krav i dag, end da sporene i sin tid blev lagt. Også steder med blød bund skal have skiftet skærver og grus. Begge sporarbejder får i perioder konsekvenser for togtrafikken i hovedstadsområdet.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.