Sport og diesel

Jørli Petersen prøvekører Mazda 6 2,0 DE Sport 5d til 394.757 kr.

Artiklens øverste billede
Dieselmotorer er for længst accepteret som en rigtig god motorløsning til det lidt større kørselsbehov, men nu bliver det også almindeligt at sætte et lighedstegn mellem sport og diesel.

Sport og diesel har i hele bilens historie været to be-greber, som ikke gik hånd i hånd. Sådan er det ikke længere, og efter Audis store gevinst på Le Mans, hvor en dieselbil for første gang vandt det legendariske 24-timers løb, er det pludselig helt legalt at sætte et rullende oliefyr i forbindelse med en sportslig bil. Mazda gør det uden at skamme sig med den faceliftede 6'er, hvor den dyreste bil kort og godt hedder Diesel Sport. Selvfølgelig er det Mazdas egen 2-liters dieselmotor, der trækker læsset i både den sportslige, men også dyreste version af en almindelig Mazda 6 gadebil. Mazda laver som så mange andre flere udgaver af samme dieselmotor. Den mindste og billigste 2-liters yder 121 hk og er en fremragende dieselmotor med rigtig god karakter og effektiv trækkraft, men Mazda har ikke rigtigt fat i det danske dieselmarked. Årsagen har ikke noget med selve motorerne at gøre, men nærmere den måde Mazda angriber dieselmarkedet på. Mazda 6 er en af de biler i firmaklassen, som ikke sælges med den store rabat til flådeejere. Det gør det mere sikkert for den private køber at investere i en Mazda 6. Afskrivningen er ikke så stor, som den er på mange af bilens direkte konkurrenter, men samtidig er Mazda ganske dyre med dieselmotorer. Springet fra en 2-liters benzin med 147 hk til en 2-liters diesel med 143 hk kommer meget tæt på 40.000 kr., og så skal der mange kilometer til, før det private regnestykke hænger sammen. Mere end tal Tidligere var der kun økonomiske grunde til at købe en dieselbil. Sådan er det ikke længere, i dag har dieselmotoren foruden en rigtig god brændstoføkonomi, også en række kvaliteter, der gør dieselbilen bedre til en lang række almindelige formål. Hvis man en gang har ejet en bil med en moderne dieselmotor, er det svært at komme tilbage til benzinmotoren. Det er først og fremmest motorens fremragende trækkraft, der giver dieselmotoren de mange plusser, men det er også de lave motoromdrejninger, det lave støjniveau og den ustressede kørsel på motor- eller landevej, der taler til fordel for dieselmotoren. Den typiske dieselbil snurrer roligt i nærheden af 2000 omdrejninger under almindelig kørsel på motorvej, og med 6-trins gearkasse i en Mazda 6 Sport er der tale om tilbagelænet afslapning. Hvis der er plads på motorvejen, tænder man bare for fartpiloten, læner sig tilbage i det gode sæde og lader sig transportere. Det er på de lange stræk, man for alvor sætter pris på de gode dieselbiler. De tilbyder en afslappet form for transport, man ikke kan opnå i en almindelig dansk jobbil med benzinmotor, men når der står Sport på en Mazda 6 med diesel, er det ikke pral det hele. Det rigtige valg Sportsæderne sender signaler om andet og mere end komfort. Undervognen i Mazda 6 er som altid af-stemt, så bilen kan sno sig på små sideveje ude på landet, men Mazda har trods alt valgt 16" hjul og 55 profil dæk til diesel sport, hvor benzinudgaven med samme udstyrsniveau har 17" hjul og 45 profil dæk, og vi mener Mazda har valgt rigtigt. Med så lave dæk på en Mazda 6 er undervognen strammet op til yderste. Den i forvejen faste undervogn bliver ekstra hård med så lav dækprofil, så de lidt højere dæk med lidt mere luft til lidt affjedring giver efter vores opfattelse den rigtige afstemning af undervognen. Styringen er meget præcis. Det fornemme moment med 360 Nm ved 2000 omdrejninger sikrer masser af kræfter til de hurtige og sikre overhalinger, og selv om Mazda ikke bruger samme 2-liters dieselmotor, som Ford-koncernen har adgang til i samarbejde med PSA, er vi af den opfattelse, at Mazdas egen dieselmotor er lige et hak bedre. Hvorfor Mazda kører med deres egen dieselmotor, er der ikke nogen forklaring på. Det ville være lettere at køre med en hyldevare fra den store Ford-koncern, men løs-ningen er helt i top. Vi må give et par ekstra plusser til Mazda, for dieselteknik er ellers ikke det japanske mærkes specialitet, der er mere til wankel- og hurtigt snurrende benzinmotorer. De har lært lektien, så det eneste vi skal beklage, er det lidt for store prishop til diesel, men motoren er meget efterspurgt i mange lande. Mazda har kun en begrænset kapacitet på fabrikken, så hvorfor skulle Mazda give rabat til danske kunder, når de kan få fuld pris for deres dieselmotorer i mange andre lande. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.