Svensk morskab

Jørli Petersen prøvekører Saab 9-3 SportCombi 1,8t til 425.500 kr.

Artiklens øverste billede
En stationcar er ikke en Saab-specialitet. Den store 9-5 var den første stationcar i mange år fra det svenske bilmærke, men det generer ikke den nye 9-3 SportCombi.

Hvis denne anmeldelse af Saab 9-3 SportCombi eller 9-3 som stationcar skulle blive lidt vel rigelig positiv, hænger det sammen med, at testbilen er en specialudgave af det, Saab kalder for en 1,8t med turbo og 150 hk, selv om motoren i virkeligheden er en 2-liters motor. Hvorfor Saab kalder bilen for 1,8, når den er 2,0, er der ikke rigtig nogen god forklaring på, men vi har fuld forståelse for, at Saab er faldet for fristelsen og har tilført bilen en såkaldt Hirsch-tuning, som er en halvvejs fabrikstuning, eller i det mindste godkendt af fabrikken. Den ændrede programmering af motorens styrecomputer løfter antallet af heste fra de medfødte 150 til 195, og drejningsmomentet øges fra 240 til 310 Nm, mens der, så vidt vi kan konstatere, ikke sker noget alvorligt ved bilens benzinforbrug. I de korte perioder, hvor vi havde så meget selvkontrol, at vi kunne følge den almindelige trafikrytme med den foreskrevne hastighed uden alt for megen morskab, lå vores brændstofforbrug inden for de samme rammer, som vi ville opnå med en 150 hestes 9-3, men det koster selvfølgelig at fyre 195 hk af i stedet for 150 hk, men ikke så meget som man skulle tro, for i en Saab turbo lever man i høj grad på motorens meget kraftige drejningsmoment, nøjagtig som man gør med en moderne dieselmotor. Super svensk Saab 9-3 er i forvejen en bil med fremragende køreegenskaber, en bil med rigeligt indbygget køreglæde, så tiden med de lidt kedelige svenske Saab-biler ser ud til at være slut. Det nye design er også forfriskende, Saab har igen fundet sin egen stil, uden at bilen bliver direkte kedelig, og man kan ikke bliver træt at af se på en Saab 9-3 SportCombi, der sender signaler om masser af dynamik, selv om bilen bare står parkeret. Og man bliver ikke skuffet, når man sidder bag rattet i den rummelige Saab. Modellen skal hente nye kunder i Europa, men især i USA, hvor Saab har mistet lidt af sin tidligere popularitet, netop på grund af et lidt for konservative design. Da den store Saab 9-5 kom som stationcar, hjalp det lidt på salget, og det håber Saab også vil ske med den lille 9-3 med udvidet plads i bagagerummet, og selv om 9-3 har fået større sideflader, har det ingen indflydelse på bilens lækre og udpræget sporty køreegenskaber. Fornem og meget præcis styring, en meget lækker opsat undervogn, som giver både komfort, men også fuld kontakt og føling med vejbanen og gør det til en fornøjelse at køre på de små snoede veje. Den velkørende 9-3 er også i sit es på motorvejen, den er en meget velegnet rejsevogn, og selv om de 195 heste giver mange ekstra plusser på fornøjelseskontoen, kan vi forsikre, at en standard 9-3 med 150 hk også klarer sig rigtig flot under alle former for kørsel, men det er vanskeligt at svinge fra 195 til 150 hk, så pas på, hvis forhandlerens demo-bil er den tunede udgave, det kan betyde, at man må have de sidste kroner op af lommen. En anden Saab Stationcar er ikke en Saab-specialitet, men det svenske mærke kan heldigvis hente masser af nyttig viden hos GM, og der er mere Opel i en Saab 9-3, end svenskerne kan lide at tale om, men uanset oprindelse og viden er resultatet mere end nydeligt. Den sidste finish er på plads, den nye stationcar er både praktisk og funktionel. Der er ekstra rum under gulvet i bagagerummet, sæderne kan selvfølgelig foldes og klappes efter behov, og man kan ikke lade være med at tænke på Audi og deres udgaver af en stationcar, Saab 9-3 er formet efter samme opskrift, den bejler til de samme købere, og når man studerer mulighederne i en 9-3 stationcar, kan man ikke lade være med at tænke på en rask lille skiferie. Forrest i bilen er alt ved det gamle, og det er sagt i en positiv mening, selv om det kan virke som et minus for visse købere. Saabs indretning af førerplads og kabine har ikke ændret sig meget i snart mange år, men hvordan ændrer man en velfungerende førerplads til noget nyt og spændende, uden at gøre bilen dårligere i hverdagen. Billigste 9-3 SportCombi koster i dag 368.000 kr., og basisudgaven har både de nye og de kendte Saab-kvaliteter. Men hvis ønskerne går i retning af en ny Saab, bør man ikke snyde sig selv for en af de lidt større modeller. Man får rigtig meget for de sidste kroner. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.