En forfinet Zafira

Jørli Petersen prøvekører Opel Zafira 1,9 CDTI 5-dørs til 360.195 kr.

Artiklens øverste billede
Fremgang over hele linjen til den nye Zafira. Større, bedre, mere forfinet, og nu med dieselmotorer fra Fiat.

Zafira har i flere perioder været Opels mest solgte og populære bil, og selv om den familievenlige Opel ikke var den første af sin type, har den sat så dybe spor hos køberne, at alle konkurrenter også skæver til Opel, for et eller andet må de have gjort rigtigt med Zafira. Zafiras danske popularitet er endda dobbelt. Zafira har både været populær som 7-personers personbil, især med mindre motorer, og med tilnavnet Flexivan har Opel solgt bilen i stort antal som varebil. Den første Zafira Flexivan nåede også at blive årets varebil i Danmark. Hemmeligheden ved Zafiras succes skal søges i to kendsgerninger. Først og fremmest en god og attraktiv pris, især på modeller med mindre motorer, men det anderledes og praktiske bagsæde og de to indbyggede bagsæder, som helt kan forsvinde i vognbunden, har også været medvirkende årsag til bilens popularitet. Generation to Den nye generation Zafira holder i høj grad fast i de kendte dyder. De første modeller med modelbetegnelsen Limited har især haft købernes interesse. Prisen har været gunstig, og sædearrangementet er kørt uændret videre fra gammel til ny model. Hvor længe Opel opretholder en tilbudspris på Zafira, er et åbent spørgsmål, men sædearrangementet er en kendsgerning, og vi har både plus og minus til Opels egen løsning. Sæderække to er et bænkesæde, hvor hele sæderækken køres frem på skinner. Sæderne i Zafira er således ikke individuelt flytbare, de kan heller ikke tages ud, men de giver rigtig god plads til, at man kan køre med en vognfuld spejdere eller håndboldpiger. Det mest geniale ved Zafira er de to bageste sæder, som kan klappes helt sammen, så de forsvinder i vognbunden. Selv om man altid kører med sæderne i bilen, og det koster et par centimeter i den indvendige højde, slipper man for at skulle finde plads til løse sæder. Man kan uden at betænke sig købe stort ind og få plads til det hele, og hvis man har brug for maksimal plads i bagagerummet, kan alle sæder køres frem og klappes sammen på godt 30 sekunder. Det er denne fleksibilitet, der har gjort Zafira til det, den er. Populær og praktisk, samtidig med at den stadig holder en fornuftig pris. Mere end praktisk Men Zafira er meget mere end praktisk. Den er også en velkørende bil, som er blevet endnu bedre i den nye generation, hvor motorprogrammet er udvidet betragteligt. Testbilen er dieseludgaven med 1,9 motor og 120 hk. Motoren burde egentlig hedde JTD, for det er Fiat, der leverer dieselmotor til Zafira. Som det er tilfældet i andre biler, går det også rigtig godt i Zafira. Opel har fået tæmmet mulig motorstøj, motoren har vist sig som en stærk, pålidelig og sej slider, og det er den mængde kraftoverskud, som en Zafira fortjener. Ingen problemer i accelerationstider eller topfart, økonomien er fornuftig, og vi har ikke det mindste minus til bilens funktioner. Gearskiftet er godt og ganske præcist, mens bilens indretning og indre pladsforhold er forbedret mærkbart i den nye generation med foldeborde på forsædernes ryglæn og masser af små og store lommer til små og store ting. Akselafstanden er øget til 270 cm, og det giver tydeligt forbedret retningsstabilitet. Vi kunne ikke finde vindforhold, der generede den nye Zafira, og køremæssigt er den nye model også forfinet med bedre afstemning af undervogn, mere komfort i hverdagen og en ganske hurtig og præcis styring. Forbedret er også sikkerheden. Det blev til fem officielle Euro NCAP-stjerner, men trækker man de billige selealarmer ud af karakteren, bliver det kun til fire, men vi hilser med tilfredshed, at Zafira ikke kan fås uden ESP. Der er selvfølgelig alt i airbags, aktive hovedstøtter og pedaler, der ikke giver skader ved kollision, så der er på alle områder fremgang for Zafira. Vi er dog ikke i tvivl om, at Zafira har det bedst med enten en stor benzin- eller dieselmotor. Zafira fås nu også med 1,6 liters benzinmotor. Den har vi også kørt, og det er ikke en model, som udløser alt for mange fartbøder, men hvis det kniber med penge til de store modeller, og man kan undvære de mange sæder, fås Zafira heldigvis også som varebil. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.