Tekniske ændringer er forskellen
Toyota Avensis
Næste udgave af populære Avensis er ude hos forhandlerne, og der er ikke tale om de store udvendige forbedringer. Toyotalogoet er flyttet til et andet sted på fronten, lygterne er lidt anderledes, ligesom kofangeren har fået lidt nye former. Indvendigt er det også let at forveksle ny og gammel. Toyota har flyttet lidt rundt på enkelte elementer i midterkonsollen, så den faceliftede Avensis deler skæbne med så mange andre biler, der får et løft midt i den beregnede levetid. Det er de tekniske ændringer, der er forskellen på ny og gammel. Toyota har finpudset undervognen på Avensis, der er arbejdet med forbedret støjdæmpning, og i benzinmodellerne er det næsten umuligt at høre motoren, hvis radioen er tændt. Den største ændring findes i motorrummet. Toyota har i flere år manglet en kraftfuld folkediesel. Den tidligere 2-liters var lige lovlig slap i koderne, men den nye 2-liters med 126 hk og 300 Nm bringer Toyota tilbage på omgangshøjde med de europæiske konkurrenter. Den nye 2,0 motor er en mindre udgave af den nye 2,2 motor. Man har skåret lidt af højden på motorblokken og forkortet slaglængden, så man har en helt kvadratisk motor på 1998 kubik, og det første indtryk af Toyotas nye motor er positivt. På papiret har Toyotas nye 2-liters lidt færre heste end flere konkurrenter, men momentforløbet er meget fornemt, og det er det vigtigste for en moderne dieselmotor. Der er også kommet lidt mere udstyr i Avensis. Sideblinket er flyttet op i sidespejlet, og alle dieselmotorer får 6-trins gearkasse. De officielle priser starter ved 333.384 kr. for en 1,8 Terra, mens den nye 2-liters diesel koster fra 400.668 kr. før levering og eventuel rabat. (LNB)