Unødvendige tillægsforsikringer
Hvert år tegner de nordiske forbrugere tillægsforsikringer for et beløb på mindst 1 milliard kroner. Nogle af forsikringerne er unødvendige. For ofte er forbrugeren allerede dækket af de almindelige regler efter købeloven, garantier eller sin indboforsikring. En ny rapport fra Nordisk Ministerråd peger på, at erhvervsdrivende har brugt tillægsforsikringen til at erstatte fejl og mangler, der allerede er dækket af købeloven. I de tilfælde er forsikringerne unødvendige. Og forbrugeren risikerer at skulle betale selvrisiko for at få repareret en vare, som forhandleren efter købelovens regler har pligt til at reparere gratis. En tillægsforsikring kan være en god investering, hvis varen går i stykker, når der er gået mere end to år efter købet. Dvs. efter at forbrugerens to-årige reklamationsret ifølge købeloven er udløbet. Forsikringen kan også være nyttig, hvis den dækker skader, som købeloven ikke dækker. Det kan fx være skader, som forbrugeren selv er skyld i. Som forbruger skal du derfor være opmærksom på, om du reelt har behov for den ekstra dækning en tillægsforsikring kan give. Bliver du tilbudt en tillægsforsikring skal du: * Overveje om varens forventede levetid berettiger en tillægsforsikring. * Overveje om prisen på varen står mål med forsikringens pris. * Huske på at du kan fortryde købet af forsikring i op til 14 dage. Forbrugerstyrelsen har samlet en række af gode råd, som du bør tjekke, inden du køber en tillægsforsikring.