Forester Tysklands mest pålidelige bil
Årets TÜV Auto-rapport 2006 over 3 år gamle biler gav Subaru Forester en 1. plads
Vores sydlige nabos årlige rapport over det første obligatoriske bilsyn, som bilerne i Tyskland skal stille op til efter 3 år, tildelte det eksklusive og sportslige Japanske mærkes SUV model Forester en førsteplads som Tysklands mest pålidelige bil. TÜV rapporten er evalueringen af 7,6 millioner større myndighedscheck, foretaget i 2005 af 200 forskellige modeller der er fra 3 til 11 år gamle. Kun 3% af Subaru Foresterne havde nogen fejl overhovedet, hvilket sikrede Subaru en 1. plads i TÜV rapporten, den tredje i rækken efter Legacy (1999) og Justy (2001). Subaru Forester blev fulgt af Mazda Demio og Toyota Yaris på en delt 2. plads, og med Porsche 911 og Toyota Corolla på en delt 4. plads. En anden Subaru, nemlig Legacy modellen indtog en delt 7. plads sammen med Mercedes SLK. Forester sælges i Danmark mest som varevogn på gule plader, med en 2,5 liters turboboxermotor på 230 hestekræfter. Disse mange kræfter giver en uhørt acceleration til 100 km/t på kun 5,9 sek.- nok til at sætte de fleste sportsvogne i skammekrogen. Som personvogn er også den 2,0 liters version med 158 HK begynde at vise sig i gadebilledet. Sikkerheden også i top Det er ikke kun kvaliteten og pålideligheden, der er i top, sikkerheden hører også til blandt de bedste. De australske Ncap crashtestmyndigheder, som tester på nøjagtig samme måde som de europæiske Ncap myndigheder, lavede i september måned en serie tests af forskellige 4-hjulstrukne køretøjer, og Subaru Forester opnåede som den eneste af de testede biler, de maksimale 5 stjerner. I januar i år, udsendte det uafhængige amerikanske testinstitut en rapport om bilernes beskyttelse mod de såkaldte Whiplash skader på hoved/nakke, og her var Subaru Forester 1 ud af kun 6 biler, der fik den højeste karakter "Overall Good", alle øvrige fik bemærkninger af en eller anden karakter, og mange var decideret ringe. Subaru, der kom tilbage på det danske marked i 2004 med ny importør efter en flerårig pause, er verdens største procent af 4 hjulstrukne personbiler, faktisk kan man ikke købe en Subaru uden det roste permanente og "symmetriske" 4-hjulstræk. Flere og flere bilfabrikker er nu begyndt at tilbyde sine topmodeller med 4-hjulstræk, hvilket beviser, at Subarus grundfilosofi om overlegen vejbeliggenhed opnås bedst med træk på alle 4 altid har været den rigtige. At så alle Subaru'er samtidig er udstyret med de flade og kompakte Boxermotorer, som ligger dybt nede i motorrummet, bidrager yderligere til det fornemme vejgreb.