På med filtret, når du køber dieselbil
Dynger af sne langs Hvidovrevej. Når sneen falder er det så yndigt, men ligeså snart de første par timer og dage er gået, er det ikke længere et bedårende syn. Sneen bliver grå, for derefter at blive sort. Det er smog. Udstødning fra bilerne, der lægger sig som et stort, kulsort lagen over de store bunker. Sjap og slud og sorte buksekanter er lig med vintervejr på "andendagen". Den hvide sne er et sikkert bevis på, hvor megen os , der egentlig fylder byen. Hvor sort vores luft efterhånden er blevet. Man siger, at der i dag er 10 % flere biler på vejene end for bare 10 år siden. Disse biler - hvor dejlige de end er at køre rundt i - og indrømmet, jeg er dybt afhængig selv - oser. Udstødningen er lige i børnehøjde, og en vuggestue på tur ved siden af en gammel Saab, der hoster og hakker, kan næsten få selv Bjørn Lomborg op af stolen. Man får helt dårlig samvittighed, når man tænker på, hvordan osen ryger ned i de små uskyldige lunger. Et partikelfilter på dieselbilen kan dog formindske megen af skaden. Især på de gamle varevogne og det hav af firmabiler - der ofte er dieselbiler for at holde udgifterne nede - der kører rundt på gaderne. Det betaler sig at montere det miljøbeskyttende filter, der fjerner over 95 procent af sodpartiklerne i udstødningsgassen. Tænk over det næste gang du køber dieselbil. Enkelte nye bilmærker tilbyder det endda som standard. Hvorfor så lade være?