Fantasi og virkelighed - eksamen er intet eventyr
Forleden onsdag var der eksamen i skriftlig dansk for alle landets HF-kursister. Men i modsætning til tidligere år fik alle ikke udleveret samme opgavesæt og skrev altså ikke dansk stil om det samme emne. Med den reform af ungdomsuddannelserne, der trådte i kraft efter sommerferien i 2005, blev kravene til danskfaget og dermed også til den danske stil nemlig ændret. De fleste kursister fik dog en opgave af samme type som de tidligere år, for dansk er normalt et toårigt fag på HF, så næsten alle er startet på deres danskhold, før reformen blev vedtaget, og fuldfører derfor efter de gamle regler. Men på VUC kan dansk læses på et år på såkaldte lynhold med dobbelt timetal. Disse lynhold er dermed blevet forsøgskaniner for den nye ordning, hvor eksamen i skriftlig dansk starter med halvanden times tvunget gruppearbejde om årets emne, inden kursisterne hver især kan gå i gang med selve opgaven: At skrive et oplæg eller en artikel til et bestemt publikum. Både pub-likum og genre er givet og ikke noget, man selv kan vælge. For at høre, hvordan eksamen var gået, fangede vi seks kursister fra lynhold på VUC SYD, nemlig Christina, Lotta, Zapp og Elin fra pædagogholdet og Gry og Charlotte fra sygeplejerskeholdet. Alle syntes, at det var gået rigtig godt, og at de nye opgaver var inspirerende. Gruppeforberedelsen hav-de de fleste været modstandere af fra starten af skoleåret, men nu synes de faktisk, det fungerede godt. Ja, Lotta mener ligefrem, det er genialt, fordi det både er inspirerende og tager toppen af nerverne. Grupperne har de selv været med til at sammensætte, og det synes Elin er godt, mens Zapp godt kunne tænke sig tvungne grupper, så man ikke skulle diskutere med dem, man er enig med i forvejen! Der er enighed om, at alle i en gruppe helst skal have samme ambitionsniveau, så alle har noget af bidrage med - og at grupperne skal være vant til at arbejde sammen. Gry fortæller, at hendes gruppe havde problemer med at nå det hele i gruppeforberedelsen til terminsprøven, men så var der jo tid til at lægge en ny strategi, og til eksamen gik det fint. At man skal henvende sig til en bestemt målgruppe og skrive i en bestemt genre, synes Lotta er meget rart. Og alle synes, at de har været godt forberedt på, hvad niveauet i de forskellige målgrupper er. "Husk nu sproget!" har været lærerens omkvæd hele året, siger Charlotte. Og Zapp forklarer: "Alle de opgaver, vi har arbejdet med i det daglige, har været sværere end eksamensopgaverne. Det er helt fint!" Opgavekommissionen har tilsyneladende moret sig med at lade årets emner være en kommentar til den specielle eksamenssituation: Gik man op efter den gamle ordning, handlede alle tekster og billeder om afslutninger, i den enkeltes liv, i familielivet og i samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge. Og det var så afslutningen på den form for eksamen, som mange års HF-studenter har været igennem. Gik man op efter ny ordning, var emnet forholdet mellem fantasi og virkelighed i forskellige former for eventyr. Nu er eksamen i skriftlig dansk ikke noget eventyr, men i hvert fald for lærerne har der undervejs mod denne eksamen været mange prøvelser og skrækblandede fantasier om, hvordan kursisterne ville klare de nye krav. Og så endte det hele alligevel godt, hvis man skal tro kursisterne fra VUC SYD. Virkelighedens eksamensopgaver var til at klare, forsøgskaninerne overlevede og gik fra eksamen ud i sommervejret, trætte men ved godt mod.