Ringe psykisk arbejdsmiljø på Sønderkærskolen
Lærere og ledelse går nu i dialog for at løse problemerne
Det psykiske arbejdsklima på Sønderkærskolen er dårligt. Lærerne er stressede og trives ikke – blandt andet på grund af interne problemer. I november udfyldte Sønderkærskolens medarbejdere en spørgeskemaundersøgelse, der handlede om skolens psykiske arbejdsmiljø. Ud fra resultaterne af undersøgelsen har skolens ledelse nu udarbejdet en kort konklusion på undersøgelsen. Af konklusionen fremgår det, at lærerne mener, at de mangler anerkendelse fra ledelsens side, og at ledelsen har for lidt fokus på trivsel. Det har ført til stress og en belastning i jobbet, som medarbejderne også bringer med sig hjem fra arbejde. Skoleleder Gitte Godsk Hansen, der selv har været med til at lave konklusionen, anerkender det triste resultat. - Vi ville være en dårlig ledelse, hvis vi ikke satte fokus på de ting, siger hun. Præcis hvordan problemerne skal håndteres, kan hun ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, før der har været et møde mellem lærene og ledelsen. - Hele gruppen skal holde møde ved udgangen af februar, hvor vi skal finde ud af, hvordan vi kommer videre, siger Gitte Godsk Hansen. Lærerne afventer resultat af dialog Alle skoler udfylder den såkaldte arbejdspladsvurdering (APV) en gang om året. I Sønderkærskolens tilfælde er der imidlertid med denne APV blevet sat særlig fokus på, hvordan det psykiske arbejdsmiljø på skolen har været. Skole- og Fritidsforvaltningen kan bekræfte, at det dårlige psykiske arbejdsmiljø opstod efter Gitte Godsk Hansen tiltrådte som skolens nye inspektør i marts 2004, og at det var Arbejdstilsynet, der efter et besøg på Sønderkærskolen vurderede, at der var behov for en APV med særlig henblik på det psykiske arbejdsmiljø. Hverken skolens sikkerhedsrepræsentant, der er med-indraget i APV-undersøgelsen, eller lærernes tillidsmand ønsker imidlertid på nuværende tidspunkt at uddybe overfor Hvidovre Avis, hvad de interne problemer er udsprunget af, eller hvad de mener, der skal gøres for at bedre situationen. Foreløbig vil de afvente og se, hvad der kommer ud af dia -logen mellem ledelse og lærere, som er aftalt til at foregå den 22. februar. key