Så er den ny Corolla klar
Med mere sportsligt og dynamisk udseende
Den nye Corolla Sedan blev præsenteret på Helsinki Motor Show, og samtidig kunne Toyota løfte sløret for flere af bilens detaljer. Næsten 32 millioner Corollaer er blevet solgt på verdensplan siden lanceringen af den første Corolla i 1966, og de imponerende salgstal gør samtidig Corolla til verdens mest solgte bil. Bilen bliver i dag produceret i 16 lande spredt over fem kontinenter, og solgt i over 140 lande. Corolla Sedan til det europæiske marked bliver produceret på Takaoka-fabrikken i Japan, og salget af den nye model starter i Danmark til sommer. Den nye Corolla Sedan har fået et mere sportsligt og dynamisk udseende, hvilket understreges af bilens markerede gennemgående linje, der visuelt gør bilen lavere, og som samtidig gør bagagerummet til en flot integreret del af hele bilen. Til sammenligning med den nuværende model er højden på 1.470 mm den samme, men passagererne vil alligevel have en fornemmelse af bedre plads inde i bilen på grund af en bedre udnyttelse af hele bilens kabine. Den nye model er 130 mm længere, og bredden er forøget med 50 mm til 1.760 mm, mens akselafstanden er uændrede 2.600 mm. Bilen har fået en komfortabel kabine, og fører og passager har fået mere plads både over hovedet og ved fødderne. Den øverste del af instrumentbordet er sænket for at give en bedre fornemmelse af rummelighed og plads. Designerne og ingeniørerne har også haft opbevaringsplads i fokus ud fra målsætningen om, at det skal være let at fylde bilen og let at benytte opbevaringspladsen på længere køreture. Bagagerummets bredde og dybde er forøget, og pladsen er optimeret. Nye motorer Corolla Sedan fås med to benzin- og to dieselmotorer. Der er samtidig mulighed for at vælge mellem tre forskellige gearkasser. Alle motorer overholder Euro IV-standarderne, og bl.a. den aerodynamiske udformning af bilen sikrer, at den nye Corolla Sedan har et lavt brændstofforbrug og reducerede udstødningsgasser. Sammen med Corola Sedan lanceres en ny benzin- og en ny dieselmotor. Benzinmotoren er en helt ny 1.6 liters dobbelte VVT-i-motor med flotte præstationer og lavt benzinforbrug. Den nye dobbelte VVT-i-teknologi justerer både luftindtaget og udstødningen og maksimerer derved motorens effektivitet under alle forhold. Den nye benzinmotor yder 124 hk ved 6.000 omdr./min., mens den dobbelte VVT-i-teknologi sikrer et moment på maksimale 157 Nm ved 5.200 omdr./min. Den nye dieselmotor er den seneste variant af 2.0 D-4D-motoren, som er en af omdrejningspunkterne i Toyotas vækststrategi i Europa. Motoren er udviklet ud fra den succesfulde 2.2 liters D-4D-motor og giver ud over gode køreegenskaber mere effekt og en god brændstoføkonomi. Den nye 2.0 D-4D-motor yder 126 hk med et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm fra 1.800 til 2.400 omdr./min. Denne motor fås med diesel-partikelfilter (DPF), som ikke blot reducerer Hydrocarbons og Carbon Monixide som normale katalysatorer, men samtidig reducerer partikeludslippet. DPF er selvrensende og kræver ingen vedligeholdelse. Den meget populære og økonomiske 1.4 liters D-4D-motor med 90 hestekræfter fra den nuværende model fås også til den nye Corolla Sedan, ligesom det er tilfældet med den økonomiske 1.4 liters benzinmotor, der yder 97 hestekræfter. Den traditionelle 5-trins manuelle gearkasse fås til begge benzinmotorer og til 1.4 liters dieselmotoren, mens den kraftfulde 2.0 D-4D-motor fås med en 6-trins manuel gearkasse. Med MultiMode-gearkassen, er der mulighed for både automatisk- og manuelt gearskifte.