Topkvalitet

Jørli Petersen prøvekører Subaru Forester 2,5 XT Van til 228.900 kr. ekskl. moms

Artiklens øverste billede
Subaru Forester er både sportslig, 4-hjulstrækker, let off-roader, varebil og familiebil på en gang.

Subaru er bilen, der aldrig går i stykker. Det japanske kvalitetsmærke er lige så stille og roligt ved at vende tilbage til det danske marked, og vil man have en bil, der både kan køre terræn, give en god sportslig køreoplevelse i det daglige og samtidig køre problemfrit med en stor trailer, hedder bilen Forester, og helst med turbomotor, der giver bilen den overlegenhed, som de fleste bilister gerne vil have i baghånden. Subaru Forester 2,5 XT turbo yder 211 hk og 320 Nm ved 3600 omdrejninger. Gearingen er flot afstemt, så 5. gear kan komme i anvendelse selv på almindelig landevej med en hastighed lige under 80 km/t. Med en tilladt trailervægt på 2000 kg kan Forester køre med en stor normal hestetrailer med to konkurrenceheste. Den helt store og afgørende fordel ved Subaru Forester er det permanente 4-hjulstræk. Subaru fås ikke uden træk på alle hjul, og ved almindelig kørsel er den stabil som ganske få. Bag rattet i en Subaru behøver man ikke spekulere på under- eller overstyring. Bilen kører helt neutralt under næsten alle forhold, og selv om bilen er en såkaldt SUV, giver kombinationen af 4-hjulstræk, turbomotor og velafstemt uafhængigt hjul-ophæng så gode køreegenskaber, at bilen smutter fra selv den skrappe GTI, uanset om vejen snor sig gennem landskabet eller peger lige ud efter næsen. Tophastigheden oplyses til 226 km/t. Den har vi desværre ikke efterprøvet, men de første 100 km/t er klaret på 6,3 sekund, og det passer meget godt med de tal, vi har målt. I den testede udgave gør det Forester til den næsthurtigste varebil på det danske marked, kun overgået af den store Porsche Cayenne med turbomotor. Tre muligheder Køreegenskaberne er i top, og benzinforbruget er overraskende lavt ved almindelig kørsel på landevej. Vi kørte lige under 10 km/l med stor trailer ved blandet kørsel på lande- og motorvej og knap 13 kilometer ved almindelig blandet lande- og motorvejs-kørsel, men det svage punkt hos Subaru er naturligvis, at bilen kun fås med benzinmotorer, selvfølgelig i flere størrelser. Vi har også haft lejlighed til at teste Forester med 2-liters turbomotor. Hvis man vælger Forester på hvide nummerplader og måske synes, prisen er lige lovlig høj i 2,5-version, kan man med sindsro vælge 2,0 XT, der yder 177 hk, har 245 Nm ved 3200 omdrejninger og må køre med 1800 kg på krogen. Denne udgave af Forester blev i øvrigt kåret som Årets Campingtrækker i England, så det er ikke kun i Danmark, der kan måles begejstring. Prisen for den mindre Forester XT turbo er omkring 420.000 kr., og skal man eksempelvis have en Volvo med samme maskinkraft og 4-hjulstræk, skal man af med noget mere, men hvis det handler om sikkerhedsudstyr, kan Subaru ikke helt måle sig med de europæiske konkurrenter. Til gengæld er det en fordel, at den store 2,5 liters model også kan fås som varebil på gule plader, desværre med et ikke specielt klædeligt skillerum i hulplade, men prisen bliver pludselig interessant for mange flere bilkøbere. Det hele er standard Den store Forester 2,5 XT er også et festfyrværkeri i standardudstyr. Foruden de meget brugbare detaljer som hill-holder og automatisk niveauregulering får man også fartpilot, automatisk klimaanlæg, sædevarme og læderindtræk. Uanset om nummerpladerne er hvide eller gule, har turbomotorerne samme mi-nus. De kan køre ganske økonomisk, men det koster, hvis man udfordrer den lækre teknik. Forbruget stiger ganske kraftigt, når alle hestekræfter skal i brug, og det er svært at lade være, for køreglæden er i højsædet i den japanske kvalitetsbil. Køremæssigt er der ingen større forskel på 2,0 og 2,5 turbo, bortset fra at den store 2,5 er mærkbart kraftigere. Man kan sagtens vælge den lille og billige model, men ønsker man sig ekstraudstyr, får man meget for pengene, sammen med den kraftigere motor, ved at vælge 2,5, og hvis man næsten altid kun er to personer på tur, kan man vælge den attraktive løsning og tage 2,5 turbo som varebil og på den måde spare 230.000 kr. på bilbudgettet. På hvide nummerplader starter prisen for en 2,5 turbo ved 442.900 kr.(LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.