Nu sker der noget!

I den nærmeste fremtid bliver der "kigget nærmere" på problemerne i Hvidovres mest trafikerede vejkryds

Artiklens øverste billede
En bil kørte galt i krydset den 23. december o. Nu ser det ud til, at skaderne efter ulykken snart udbedres.

l - De trafikale løsningsmodeller, der er valgt for krydset Gl. Køge Landevej/Hvidovrevej er meget lidt hensigtsmæssige for bilerne, busserne og cyklerne. Og ikke mindst for fodgængerne... Således mener Mogens Frederiksen. Og videre siger han: - Vi taler om Hvidovres mest trafikerede vejkryds. På den ene side har vi Frihedens Butikscenter. På den anden side har vi S-tog og busser på Frihedens Station. Vi har også apotek, NETTO, skole, idrætscenter, en stor bebyggelse og ældreboliger. Krydset har især to store problemer. For det første er det som fodgænger ikke muligt at komme over Køgevejen for grønt lys. Der er grønt i så kort tid, at man - selv hvis man løber - ikke når over, før det skifter til rødt. Det andet store problem er, at de biler der skal dreje til venstre fra Køgevejen til Hvidovrevej heller ikke kan nå at dreje, mens lyset er grønt. Derfor kører mange over for rødt - og også mange busser bliver tvunget til at vælge denne "løsning". Hvorfor er der ingen "grønne pile"?... Mogens Frederiksen, der bor på Hvidovre Enghavevej, rejste første gang problemet i 2006 i et åbent brev til Hvidovre Kommune her i Hvidovre Avis. Kommunale løfter - Teknisk Forvaltning har "drøftet" signalanlæggets virkemåde med Københavns Amts Vejafdeling, skriver borgmester Britta Christensen i begyndelsen af november i svaret til Mogens Frederiksen: - Det er en forkert opfattelse, at man som fodgænger skal kunne nå over Gl. Køge Landevej for grønt lys. Ved normal ganghastighed og start ved grøntidens begyndelse skal man som fodgænger blot sørge for at passere midterhellen, mens der er grønt lys. I signalanlægget er der indbygget en såkaldt sikkerhedstid mellem det røde lys for fodgængeren og det grønne lys for trafikken på Gl. Køge Landevej... I svaret hedder det videre, at Vejafdelingen vil undersøge, om det grønne lys har den tiltænkte længde. Svaret lover også, at Vejafdelingen på baggrund af Mogens Frederiksens åbne brev vil undersøge behov og mulighed for, at øge grøntiden for de venstresvingende biler og busser. Et "fornuftigt" kryds Problemerne i Hvidovres mest trafikerede kryds blev ikke mindre, da en spirituspåvirket bilist den 23. december kørte galt i krydset: - Han nedlagde bla. en lygtepæl på 12 meter og krøllede nogle vejskilte, anfører Mogens Frederiksen. - Skaderne efter uheldet er - her næsten to måneder efter - endnu ikke udbedret. Signalet virker ikke, der er ikke kommet en ny mast og det krøllede vejskilt er endnu i "brug". Hvad sker der i dette kryds?... - Lad mig som udgangspunkt slå fast, at krydset Hvidovrevej/Gl. Køge Landevej er ganske "fornuftigt", siger Hvidovre Kommunes vej- og parkchef, Michael Daugård. - Men jeg skal da bestemt ikke afvise, at der er et par småting, som kan forbedres. Vi havde en aftale med Amtet om at kigge nærmere på krydset. Og nu har vi en aftale med Vejdirektoratet i Roskilde om, at "gå krydset igennem" for at undersøge, om det kan optimeres. Oprindelig lå denne opgave nemlig i Amtet - men da det blev nedlagt, flyttede medarbejderen, som havde sagen, til Vejdirektoratet i Roskilde. Der har så været andre og mere akutte opgaver, som vi har prioriteret højere end den kommende gennemgang af krydset. Når vi taler om eftervirkningerne af uheldet fra den 23. december, kan jeg fortælle, at det var en meget kompliceret signal- og vejbelysningsmast, som blev ødelagt. Den har været svær at skaffe og det er den direkte årsag til, at vi endnu ikke er kommet videre. Men jeg lover, at vi nu vil gøre alt for at fremskynde sagen...oas

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.