Nu bedre telefonservice til trafikanterne
Nu kan trafikanterne hente langt flere oplysninger om trafiksituationen, når de ringer til Vejdirektoratets automatiske telefonservice på 1888. Som noget nyt kantrafikanternenu få aktuelle rejsetiderfra strækninger fordelt over hele landet.Hidtil har der kun været rejsetider fra Motorring 3, men fremover kan man også få rejsetider fra dele afRing 3, Køge Bugt motorvejen, Fynske motorvej, Østjyske motorvej, Sønderjyske motorvej og Taulovmotorvejen. Tjenesten virker ved talegenkendelse uden brug af tastetryk, såtrafikanterne kanbetjene den med en håndfri mobiltelefon.Nye brugere bliver guidet af dialogen i tjenesten, mens mere rutinerede brugere kan anvende genveje som f.eks. "Rejsetid i København" og få valget mellem de tre københavnske strækninger: Motorring 3, Ring 3 og Køge Bugt. Køge Bugt fremkommer desuden også, hvis man siger "Rejsetid Sjælland". Andre valgmuligheder er vejarbejder, trafikmeldinger - med information om motorvejsspærringer, forhindringer på kørebanen og spøgelsesbilister - og personlig betjening.Tjenesten opdateres døgnet rundt, året rundt af Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter. Opkald koster fortsat 2,50 kroner i minuttet. Samtidig med den forbedrede 1888 lukker Vejdirektoratet for sin anden trafikanttelefon 70 10 10 40, så der fremover kun bliver et telefonnummer at huske på. - Vi oplever tit i spidsbelastningssituationer, at vi ikke kan nå at betjene alle dem, der ringer på vores almindelige telefonnummer. Ved at henvise alle til 1888 sikrer vi, at alle der har brug for hurtig information om trafikken kan få det, nårde har brug for det," siger Dorte Mogensen fra Vejdirektoratets Vej - og trafikinformation. Ud over 1888kan trafikanterne finde aktuelle oplysninger om trafikken på trafikkens hjemmeside.