Pendlere skal af med 10.000 kr. mere, hvis der kræves bompenge
Politikerne i Københavns Kommune skal tænke sig grundigt om, advarer Institut for Miljøvurdering
l Københavns Kommunes politikere skal tænke sig grundigt om, inden de indfører en form for betaling, - de såkaldt bompenge á la London. For selv om det bliver op imod 10.000 kroner dyrere for en pendler at rejse mellem Hvidovre og København, vil biltrafikken i hovedstadsområdet fortsætte med at vokse... Det er en af de krystalklare konklusioner, der kommer fra Institut for Miljøvurdering (IMV) i et digert værk om kørselsafgiftsforslaget i København. - Kørselsafgifter er langt fra en sikker succes. Jeg vil dog heller ikke afvise forslaget, men der er brug for at overveje udformningen nøje, hedder det i en udtalelse fra IMV’s direktør Peter Calow. Flere afgiftsformer IMV har grundigt undersøgt flere former for kørselsafgifter. Betaling pr. kørt kilometer beregnet med GPS, et stort zonetakstsystem med bombetaling flere steder inden for Motorring 4 og to traditionelle systemer for bompenge - en stor bomring langs Ringbanen og lille bomring langs søerne. Samfundsøkonomisk vil det være særdeles dyrt at vælge den lille bomring, fremgår det af analysen. IMV har således beregnet, at det samfundsøkonomiske tab vil være ikke mindre end 750 millioner kroner om året, hvis bomringen blev indført nu. En stor bomring og zonetakster vil også give et betragteligt underskud i starten, bl.a. fordi trængslen vil blive værre og værre. Kun den satellitbaserede model ser ud til straks at give et overskud, men der går - efter eksperternes vurdering - mellem 5 og 10 år før denne teknik er klar til brug. mads-