Anderledes og moderne
SsangYong Kyron
SsangYong har fordoblet sit modelprogram med den nye Kyron, som er mindre end den hidtil enlige SsangYong Rexton. Kyron er en helt ny bil med et anderledes og mere moderne design, og den nye SsangYong har også fået et flot løft i valg af materialer og generel indretning. Kyron er en traditionelt bygget bil i SUV-klassen, også kaldet en let 4-hjuls-trækker. Kyron har reduktionsgear, så den har et plus i forhold til flere af de naturlige klassekammerater. Det hele styres på et par drejeknapper i mid-terkonsollen, hvor man også indstiller bilen til 2- eller 4-hjulstræk, og vi anbefaler altid 4-hjulstræk til denne type bil. Den nye Kyron har ganske god komfort, en lydsvag motor, og i terræn ser Kyron ud til at fungere ganske fortræffeligt. Selv i mellemdyb sne på rimelige stejle skråninger var det ikke påkrævet at køre med lav udveksling. Motoren i SsangYong Kyron er en ny 2-liters commonrail diesel, som skulle være inspireret af Mercedes, men det skulle være en helt ægte SsangYong-motor, mens automatgearet er en rigtig Mercedes-kasse. Motoren yder 141 hk og 310 Nm, og denne motor med automatgear er indtil videre eneste mulighed. I løbet af sommeren kommer Kyron med 3,2 liters motor med 220 hk, og sidst på året kommer en 2,7 liters diesel med 165 hk. Den danske importør har sagt nej til manuelt gear. De har kørt bilen i Korea, og resultatet var meget lidt overbevisende. Prisen på hvide nummerplader starter ved 384.000 kr., og varebilen starter ved 180.0000 kr. ekskl. moms. (LNB)