Iværksætter vil fejre eksamen på universitetet
"Universitetshuen.dk" håber på at gøre kappe og hue til fast tradition i Danmark
nVi kender dem fra amerikanske film, hvor de studerende samles efter eksamen i flotte kapper og de karakteristiske firkantede hatte med en kvast, der dingler i takt med tillykke-ønskningerne. Den akademiske beklædning, der vidner om et veloverstået studie, er en 800 år gammel tradition. Universitetsregalia kaldes den, men hos en nyt firma - der er startet op i Hvidovre - kaldes den slet og ret for "universitetshuen". Alma Johannesen blev iværksætter for 3 år siden, da hun startede sit firma "Universitetshuen.dk" op. Hun har selv studeret medicin på universitetet, men blev noget slukøret, da hun opdagede, at eksamensbeviserne ikke blev overrakt ved en festlig lejlighed, men blev sendt med posten - gennemblødt og uden de store dikkedarer. Der er ikke tradition på universiteterne for samlet at fejre bachelorer og kandidater. Hvis man skal feste, skal de studerende selv arrangere, og det sker ikke så tit i større fora. - Jeg syntes, det var småkedeligt. Når studenterne fejres går de rundt med de traditionelle studenterhuer, hvor alle i ugevis kan se, at de har gennemført deres studie. Men når turen kommer til universitetet, er der ingen traditioner. Det vil jeg gerne lave om på og prøve at føre traditionen hertil, siger Alma Johannesen, som også fortæller, at universitetshuen mest er udbredt på universiteterne i Oxford og Cambridge og i lande som USA, Frankrig og Australien. At være iværksætter er ikke altid lige let. Selvom Alma Johannesen har arbejdet intenst de sidste tre år for at få idéen udbredt, så er det først nu, der er kommet rigtig gang i forretningen. De bureaukratiske processer kan let overskygge den gode idé. Men så handler det blot om at "klø på". - Alle de papirer, der skal udfyldes, er overvældende. Det er omstændeligt at få patent på idéen, og der kommer mange overraskende regninger fra Skat. Heldigvis har jeg fået megen iværksætterhjælp fra Erhvervsservicecentret både med hensyn til markedsføring og revisor.… - Det værste har været økonomien. Det er dyrt at få en ordentlig hjemmeside med betalingssystem sat i værk for slet ikke at tale om markedsføring, fortæller Alma Johannesen. Eget design Hun har selv designet kappe og hue, og der findes en farve til hvert studie. Tøjet er af en rigtig god kvalitet, og det bliver lavet i udlandet for at holde priserne nede. Som konceptet så småt er ved at gå op for de kommende bachelorer og kandidater er nyheden ved at spredes. Flere får også kappe og hue i eksamensgave, så den studerende kan blive fotograferet i regalien ligesom traditionen foreskriver med studenterhuen. - Jeg håber jo på, at det med tiden bliver en fast forankret tradition i Danmark ligesom studenterhuen. Men mit første mål er, at 8 % af alle universitetsstuderende går i tøjet. Specielt gæstestuderende fra andre lande er glade for idéen. De får et minde med hjem, slutter iværksætteren fra Hvidovre. ark