Få styr på aftalen med din håndværker
Hvornår skal byggeriet være færdigt? Hvem sørger for byggetilladelser, og hvad med forsikringer? Erhvervs- og Byggestyrelsen har i samarbejde med Forbrugerrådet og byggeriets organisationer lavet en forbrugeraftale, som gennemgår de punkter, der bør være på plads, inden byggeriets sættes i gang. Formålet med aftalen er, at forbrugeren og virksomheden får gennemgået opgaven, og efterfølgende får det aftalte ned på skrift. En gennemgang af arbejdsopgaverne sammenholdt med en skriftlig aftale giver de bedste forudsætninger for, at det endelige resultat bliver tilfredsstillende for begge parter. Vicedirektør i Erhvervs- og Byggestyrelsen Jesper Rasmussen: - Jeg vil på det kraftigste opfordre både håndværkere og forbrugere til at benytte sig af aftalen. For der er klare fordele for begge parter. Forbrugerne sikrer sig et overblik over hele byggeprocessen og undgår dermed ubehagelige overraskelser. Håndværkeren yder god rådgivning og får afstemt kundens forventninger til det endelige produkt. Hermed stilles begge parter langt bedre end ved en mundtlig aftale. Det er første gang, der er udarbejdet en aftale for håndværkerydelser med bred forankring hos både branche- og forbrugerorganisationer. Den brede forankring skaber en klar forventning om stor udbredelse og anvendelse af aftalen. Aftalen er resultatet af et samarbejde mellem Erhvervs- og Byggestyrelsen, Dansk Byggeri, Forbrugerrådet, Håndværksrådet og Tekniq. Forbru-gerstyrelsen har tilsluttet sig aftalen. Forbrugeraftalen er et vigtigt element i byggeriets handlingsplan mod fejl og mangler, der bl.a. sigter mod øget forbrugerbeskyttelse. Forbrugeraftalen kan downloades eller udfyldes elektronisk Erhvervs- og Byggestyrelsens hjemmeside.