Det er alles bil
Peugeot 207
Den nye Peugeot 207 bliver uden tvivl en af årets største og vigtigste bilnyheder. De to forgængere har begge gjort det godt i Danmark, og 206 har i lange perioder været en af de mest populære biler, som købes af alle uanset geografi og social status. Hvis ikke noget uventet dukker op, er den nye 207 klar til salg i Danmark senest i maj måned, men Peugeot holder en lille kattelem åben. Den nuværende model 206 forbliver i produktion i en ukendt periode, og det kan ikke undgå at sætte ekstra fokus på 207'erens pris, for det helt afgørende spørgsmål bliver selvfølgelig, hvad skal en Peugeot 207 koste? Kan prisen, også i fremtiden, være rigtig folkelig? Vi ved med sikkerhed, at den nye 207 bliver betydeligt større end 206. Hele 20 cm, og det er så meget, at den i totallængde ryger forbi de fire meter. Det gør 207 lidt større end den nye Clio, men nogenlunde samme størrelse som den nye Grande Punto. Den større længde betyder, at man kan opholde sig på bagsædet uden problemer. Lofthøjden er steget i takt med bilens øgede længde, og selv bagagerummet er vokset med 25 liter. Indvendigt er der også kælet mere for design og detaljer. Instrumenteringen er med tre runde instrumenter i god størrelse, og så kan man endnu en gang tage stilling til Peugeots nye design med den store haj- eller løvemund. Motormæssigt er der ikke de helt store overraskelser fra start. Det bliver den kendte blanding af mindre benzin- og dieselmotorer med den lækre 1,6 HDi helt i centrum. Senere på året kommer en nye fælles Peugeot-BMW-motor, som i skrappeste udgave vil lægge omkring 143 hk. Den nye motor får debut i GT-modellen, som kommer sidst på året. (LNB)