Jetta er tilbage

Jørli Petersen prøvekører VW Jetta

Artiklens øverste billede
VW Jetta.

VW Jetta er tilbage på banen. Ikke nogen prangende genopstanden på det danske marked, men næsten sneget ind hos forhandlerne. Det kunne tyde på, at VW i Danmark måske ikke har den helt store fidus til Jetta, eller også er det, fordi man har valgt at satse på Golf og Passat. Hvis VW ikke selv tror på Jettas muligheder, har de skudt forkert, for Jetta er andet og mere end en 4-dørs Golf. Jetta ikke bare ligner, men er et oplagt alternativ til den 4-dørs Passat, som er vokset i størrelse, men også i pris. Hvis man vil spare lidt på købsprisen eller skattebelastningen fra en ny Passat som firmabil, ligner Jetta det helt rigtige valg. Vi vil endda gå så langt, at vi vil beskrive Jetta som en naturlig efterfølger til den tidligere 4-dørs Passat. Den nye Jetta er som tidligere en traditionel 4-dørs udgave af VW Golf. Akselafstanden er den samme, men totallængden er 455 cm mod Golfens 421 cm, og de ekstra 34 cm er placeret bag de to forsæder. Sammenlignet med Golf er bagagerummet i Jetta nærmest gigantisk. Pladsforholdene kan direkte sammenlignes med det, man finder hos familiemedlemmerne Skoda Octavia og Seat Toledo. Med mindst 527 liters bagageplads i Jetta er 4-dørs udgaven af Golf en meget rummelig bil. Bagagerummet er uden de pladskrævende bøjlehængsler. Der er en lidt rigelig stor læssehøjde, og bagagerummet er måske ikke det letteste at udnytte. Det er ganske dybt i forhold til størrelsen på klappen til bagagerummet, men det går an, og den plane bund i bagagerummet gør det menneskeligt muligt at placere de tungeste kufferter længst inde i bagagerummet. Forlænget kabine Vi har tidligere rost Golf V for god plads på bagsædet i forhold til bilens størrelse, men det bliver meget bedre med Jetta. Bilens større længde er ikke alene gået til et stort bagagerum. Bagsædet er rykket 6,5 cm længere væk fra forsæderne, og det kan mærkes. Hvor Golf har et godt bagsæde med fin benplads, er det storslået i Jetta. Det er derfor, vi kalder den nye Jetta for en naturlig afløser eller oplagt mulighed som efterfølger til en Passat af lidt ældre dato. Men det er kun den bagerste halvdel af Jetta, der byder på nyheder. Så snart man har sat sig i forsædet, er det nøjagtigt som at sidde og køre i en Golf V. Teknisk er der ingen forskel fra Golf til Jetta. Undervognen er den samme, mo-torprogammet er også identisk, og den testede bil med den nye 2-liters dieselmotor er ikke uventet den mest attraktive model. Mindste motor til Jetta er 1,6 liters benzin med 102 hk, og der sker ikke alverden med den mindste benzinmotor. Det går bedre med den nye 1,6 liters FSI-motor, som burde være den naturlige mindstemotor til en VW i denne størrelse, mens den 2-liters FSI-motor er en harmonisk motor til Jetta. Dieselprogrammet omfatter selvfølgelig også den kendte 1,9 liters TDI med 105 hk, som er en motorløsning, der ånder fred og fordragelighed. Det hele virker. Bilen har det kraftoverskud, man håber og forventer. Brændstoføkonomien er i top, men, men, vi har fået et blødt punkt for VW's nye 2-liters TDI med 140 hk, som med 6-trins gearkasse er den helt rigtige maskine til Jetta. Billigste Jetta koster 301.499 kr. Sammenlignet med Golf er der lidt mere standardudstyr i Jetta, blandt andet et halvautomatisk klimaanlæg og elruder både for og bag, så foruden plads får man også mere udstyr for de 34.000 kr., som er prisforskellen fra en 5-dørs Golf til Jetta. Men selv om VW Jetta er en Golf med udvendigt bagagerum, er den også sin egen, og prismæssigt lander Jetta midt mellem Golf og Passat. Forfra ligner den til forveksling en Golf, bortset fra lidt ekstra kromstreger i kølergitteret, mens Jetta bagfra ligner den nye Passat til forveksling. Og så en afsluttende be-mærkning om Jettas forgænger, Bora. Det var kun i Europa Bora hed Bora. I store dele af verden holdt VW fast i Jetta-navnet, og det er nok også en overraskelse for de fleste VW-fans, at den nye Jetta er bygget i Mexico. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.