Lyt til os - og genér os ikke alt for meget

Regeringen, De Radikale og Dansk Folkeparti vil bruge 270 millioner kroner på miljøundersøgelse af to forslag til mere jernbane mellem København og Ringsted. Undersøgelserne omfatter både en evt. udvidelse af den eksisterende linje via Roskilde og en evt. nybygningsløsning via Køge, der i princippet følger Køge Bugt-motorvejen. I den forbindelse har Sammenslutningen af Grundejere i Hvidovre (SGH) to ønsker: - Uanset hvilken løsning man vælger, bliver Hvidovres indbyggere berørt. Det er ærgerligt, men det er også en realistisk konsekvens, vi nok bliver nødt til at forholde os til og acceptere. Vi er ikke modstandere af en udvidelse, men uanset hvilken linje, man vælger, støtter SGH helt op omkring de krav, som kommunalbestyrelsen i Hvidovre har stillet over for trafikministeren, nævner SGH-formand Flemming Juel Mikkelsen. Kommunalbestyrelsen kræver, at kommunens indbyggere i videst muligt omfang bliver draget aktivt ind i hørings- og beslutningsprocessen. Samt at både banen og motorvejen fra Valby til Avedøre Havnevej overdækkes på en 450 m lang strækning langs den tætte bebyggelse ved Hvidovrevej. Overdækningen betyder en merpris på 400 mill. kr. Mindst mulige gener - Men ellers er SGH's holdning, at kapacitetsudvidelsen på jernbanen skal gennemføres, så den betyder mindst mulige gener for indbyggerne og miljøet i Hvidovre. Det vil vi i øvrigt gøre trafikministeren opmærskom på i et brev hurtigst muligt, oplyser Flemming Juel Mikkelsen. Bag beslutningen om miljøundersøgelser står forligsparterne bag trafikforliget fra november 2003. Det vil tage to til tre år at udarbejde en VVM-miljøundersøgelse af de to strækninger (VVM betyder "Vurdering af Virkninger på Miljøet" og er en redegørelse, der viser, hvordan et projekt vil påvirke det omgivende miljø. VVM-reglerne i Planloven udspringer af EU's VVM-direktiv, red.). Først derefter skal politikerne i folketinget beslutte, om jernbanen skal udvides, og hvilken løsning der skal bruges. Der vil derfor gå mere end ti år, inden jernbanen er udbygget, men til efteråret skal politikerne forhandle om penge til reparation af de eksisterende skinner og aftale en plan for udskiftning af signaler. terf

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.