Hatchback og SUV krydsning
Dodge Caliber
Dodge vender tilbage til det europæiske marked. Første bil siden sportsvognen Viper har fået navnet Caliber, og bilen beskrives som både en lille mellemklasses personbil, men også som en krydsning mellem en hatchback og en SUV. Caliber har kun 2-hjuls-træk, så der er ikke så meget SUV i bilen. Det er mere bilens ydre, der leder tankerne hen mod en bil, der kan køre ud over stepperne. På ægte amerikansk vis er der også lidt uventede detaljer, som kan vise sig at være ganske praktiske. På hvide plader fås Dodge med 1,8 motor med 150 hk og med 2-liters motor med 156 hk, som er forsynet med trinløst automatgear, også kendt som CVT-gear, men dieseludgaven er også inte-ressant som varebil. Dodge Caliber er udstyret med en 2-liters dieselmotor med 140 hk og 310 Nm. Den kører 16,5 km/l på en liter olie, og dieseludgaven er den eneste Caliber, der naturligt vejer de 2.000 kg, som er minimum for en dansk varebil med 30 procents afgift. Den første folkelige Dodge i nyere tid har allerede haft dansk premiere, og både udstyr og priser ser ud til at være tillokkende. En Caliber Van koster 149.000 kr. før moms, på hvide nummerplader starter priserne ved 250.000 kr., og bilen har både ESP og seks airbags, men Dodge holder ikke den amerikanske fane så højt i Danmark, som man gør hjemme i USA. I USA sælges en Dodge med mindst fire års garanti. I Danmark vil man kun give to år på bilen, og Dodge halter også bagefter, når det handler om rustgaranti, hvor man giver syv års garanti mod gennemtæring, nøjagtig det samme som i USA. (LNB)