Firmaets bil
Jørli Petersen prøvekører Toyota Avensis 1,8 St.C Sol til 366.342 kr.
Da den faceliftede udgave af Avensis kom ud til forhandlerne i begyndelsen af september, havde det i nogle måneder knebet med at levere Avensis til ventende købere. Alle lagre var kørt i nul, og mange ventede. Selv om situationen havde været stram i nogle måneder, var det alligevel overraskende, at Toyota friskt og frejdigt meldte ud, at man i årets fire sidste måneder skulle sælge 4.000 biler, svarende til godt og vel 1.000 nye biler hver måned. Forventningerne til salget i slutningen af 2006 peger tydeligt i retning af firmabil. Der findes ikke så mange private danske bilkøbere, at salget af Avensis kan komme op på 1.000 ny biler hver måned, heller ikke når Toyota har manglet Avensis et par måneder, så Toyotas største personbil i Europa er først og fremmest en firmabil. Så snart en bil er populær som firmabil, betyder det også svingende priser. En ting er den pris, der står på forhandlerens prisskilt. Noget helt andet er den pris, bilen kan købes til. Det er blevet almindeligt, at der kan pruttes om priserne på stort set alle biler. Den almindelige private bilkøber skal ikke længere være taknemmelig for et sæt gratis måtter til bilen, nu handler det om kontante rabatter eller en god portion ekstraudstyr uden merpris. Er man lidt vaks ved havelågen, kan man opnå meget betydelige rabatter. Noget der virkelig kan ses på bundlinjen. Tæt på den gamle Toyota er trofaste over for den gamle type Avensis, for de udvendige ændringer efter facelift er meget beskedne. Toyota-logoet er flyttet til et andet sted på fronten, lygterne er lidt anderledes, der er blinklys i sidespejlene, og kofangeren har fået lidt nye former, men hvis man ikke lige er Avensis-kender, er det nye sideblink i spejlene det eneste sted, hvor man med sikkerhed kan kende forskel på tidligere og ny model. Indvendigt er det også let at forveksle ny og gammel. Toyota har flyttet lidt rundt på enkelte elementer i midterkonsollen, så den faceliftede Avensis deler skæbne med så mange andre biler, der får et løft midt i den beregnede levetid. Der sker få og små forskelle. Det er de tekniske ændringer, der er forskellen på ny og gammel. Vælger man ikke dieselmotor til Avensis, er det tekniske uden store ændringer, dog skal vi lige have med, at Toyota har finpudset undervognen på Avensis. Første egentlige test af den nye type Avensis peger i retning af en undervogn, der er en anelse mere stram end tidligere. Samtidig er styringen blevet lidt hurtigere og lidt mere direkte, men de små og forsigtige ændringer går ikke ud over bilens komfort. Det er stadig en meget komfortabel bil til den lange tur tværs gennem landet. Mere udstyr Alle officielle tal peger i retning af beskedne prisstigninger, og hele prisstigningen skyldes forbedret udstyr. Den billigste Terra får nu splitbagsæde og nyt og større musikanlæg, som automatisk skruer op og ned for lyden efter bilens hastighed, men Terra er ikke den mest solgte model. De store firmakunder og flådeejere vil have mere udstyr, derfor er Sol den mest solgte model. Især er den 1,8 liters Sol Stationcar den helt store salgsvare, og her får man højdejusterbart passagersæde og en såkaldt skumringssensor, der skruer op og ned for instrumentbelysningen efter behov. Der er fartpilot i alle Avensis, bortset fra den billigste 1,8 liters benzin, så hvis man vil have 1,8 Sol med fartpilot, er vi allerede ude i listen over ekstraudstyr. Der er flere grunde til, at Avensis er så populær som firmabil. Prisen spiller selvfølgelig en afgørende rolle. Der er hård kamp om de store flådeejeres gunst, og hos storkunder er det først og fremmest pris, der har betydning, men prisen gør det ikke alene. Kunderne skal også vælge Avensis hos leasingselskaberne, og mange vælger den store Toyota, fordi man får plads og komfort for hver eneste krone. En Avensis stationcar er ufattelig rummelig. Uanset hvor man opholder sig i bilen, er der plads og komfort, og bagagerum er bare noget, man har i rigelig mængde. At bilen samtidig har rigtigt gode køreegenskaber, giver også et plus, og med en Avensis i carporten har man en bil med høj produktkvalitet, der starter hver morgen, og hvor der er langt mellem de irriterende småfejl. (LNB)